Deze laatste serie hadden jullie nog van me te goed. Een beetje vertraagd omdat de KB Spottersdag en Market Garden er tussendoor kwamen.
Veel 4Aviation trips bevatten ook museumbezoeken en deze reis was dan ook geen uitzondering. Mede door het wegvallen van twee programma onderdelen, waren er meer musea die we bezocht hebben dan gebruikelijk.
Hoewel ik musea best wel leuk vind om doorheen te slenteren, zie ik liever levende vliegtuigen. Fotografie is niet altijd even goed mogelijk en dat zal je in deze ook gaan zien.
Veel foto's maar we hebben dan ook vijf musea bezocht.
Museum of flight Boeing Field
Dit museum heeft meerdere gebouwen waarvan er eentje eigenlijk meer een overkapping is. Er staat wel erg veel mooi spul.
1. Buiten worden we verwelkomd door een mooie Super Constellation.
2. Eindelijk een Blackbird in het echt voor mijn neus. Nee, ik ben in 1987 niet op Mildenhall geweest.
3. Het licht was soms uitdagend met al dat glas.
4. Toch nog een plekje voor een Huey kunnen vinden.
5. Overzicht van de grote hal met al die vliegtuigen.
6. Aan de andere kant van de weg het "buiten" gedeelte met op de achtergrond het vliegveld zelf.
7. En daar was het bijna onmogelijk om vliegtuigen er helemaal op te krijgen.
8. Maar bij praktisch alle kisten stonden trappen om erin te gaan, dus daar kun je handig gebruik van maken.
9. Aan de zijkant stond nog wat klein spul.
10. Een lekker verweerde CH-47D Chinook.
11. Mijn Revell bouwpakketje! Toen 1:48, nu 1:1. Al twijfel ik aan het serienummer. Jammer dat die er niet goed bij stond.
12. Het interieur van de Boeing 747 prototype.
13. Geloof me, dit was de enige manier om de Concorde er helemaal op te krijgen. Ik ben er wel voor het eerst in mijn leven in geweest.
14. Officieel heet deze plek "Vietnam Air War Veterans Memorial". Het is een park net buiten het museum. Het was even zoeken hoe daar te komen.
15. Terug naar binnen voor de hal met de WW2 warbirds.
16. Een Japanner. Volgens mij geen Zero want die komt verderop in de serie terug.
17. Deze kisten stonden overigens best mooi opgesteld en mooi uitgelicht.
18. Alle kampen van destijds werden belicht.
19. Soms was er een mooi diorama om de kisten heen gebouwd.
20. De Mustang stond dan weer wat l*llig opgesteld maar de foto geeft een beetje een beeld van de ruimte.
Olympic Flight Museum Olympia
Dit was een heel klein museum met maar een paar kisten. Je kon via dit museum het platform van Olympia Regional Airport op.
21. Klein, maar hier stond wel een Zero.
22. Deze L-39 zat strak in het lak.
Evergreen Aviation Museum McMinnville
Door naar een museum van een heel andere orde. Dit is het museum waar de Spruce Goose staat.
Het ding is zo groot dat het lijkt alsof het gebouw er omheen gebouwd is. Ook hier staat veel en interessant materiaal.
De Spruce Goose die er staat was een testkist die daadwerkelijk gevlogen heeft, zij het maar even. Het was meer een testbed voor voor systemen heb ik mij laten vertellen.
23. Buiten stond ook het nodige aan vliegtuigen.
24. Nu een Tomcat beter in beeld maar qua livery een beetje saai.
25. Ze stonden in alle hoeken en gaten. De een beter in de verf dan de andere.
26. Er werden zelfs plekjes op de parkeerplaats gevonden.
27. Leuke Sabreliner.
28. Wat dit is weet ik niet maar hij stond mooi vrij.
29. De Buckeye in de typische omgeving van Salem en omstreken.
30. Ik heb het toch maar even opgezocht: dit is een F94C Starfire. Nog nooit van gehoord.
31. Ook deze helicopter zie ik voor het eerst. Volgens Google is dit een Sikorsky CH-37B Mojave.
32. Binnen in de hal waar de Spruce Goose staat, is er nog genoeg ruimte voor deze Catalina.
33. Hier staan de vliegtuigen ook mooi in het lak en... zelfstandig op de eigen wielen.
34. Zo mooi, ze lijken zo weg te kunnen taxiën. Er wordt veel TLC in de kisten gestopt.
35. Er stond zoveel en bijna overal was de Goose zichtbaar.
36. Maar die moest zelf vanaf een hoogte gefotografeerd worden. Dat werd overigens gelijk getipt bij binnenkomst.
37. In de tweede hal met ook ruimtevaart kwam ik deze Bell X-15 tegen.
38. Daaronder stond deze A-10 met als buurman een Mohawk.
39. Aan het plafond nog een plekje voor de NASA bij de ruimtevaart afdeling.
40. Een A-7 in mooi zonlicht. Ook hier was veel glas.
41. Mijn tweede Seasprite. Mijn eerste was een Poolse, die nog in actieve dienst was.
42. Ja, grijs op grijs. Het kan ook in een museum.
Reynolds-Alberta Museum Wetaskiwin
Ook in Canada hebben we musea bezocht. Dit eerste museum was voor de luchtvaart niet zo groot maar was wel speciaal: bijna alle vliegtuigen met een registratie hebben hun luchtvaardigheidsbewijs nog. Volgens een medewerker worden ze ook als zodanig onderhouden.
43. In de hal met auto's en andere oude vervoersmiddelen hing soms een vliegtuig aan het plafond.
44. De luchtvaarthal was meer een hangaar maar met het verhaal hierboven is wel duidelijk waarom.
45. De hal was niet zo groot.
46. Ze staan er inderdaad zo bij alsof ze zo weg kunnen maar in dit geval is dat dus ook echt zo.
47. Buiten stond nog een rijtje vliegtuigen en de medewerker was zo vriendelijk om een deur open te doen zodat we ze niet vanaf het hek hoefden te fotograferen.
48. Het museumterrein zelf was wel heel groot en op het grote grasveld stonden een paar leuke kisten opgesteld.
49. Ik zou al blij zijn geweest met deze als de Snowbirds niet meer zouden bestaan. Maar gelukkig heb ik ze nog in levende lijve mogen aanschouwen.
50. Een mooi geconserveerde T-33. Die zijn we trouwens een hele boel tegengekomen deze trip.
51. Deze zijn we ook een paar keer tegengekomen in Canada. Op de achtergrond is trouwens Wetaskiwin Regional te zien.
Alberta Aviation Museum Edmonton
Het laatste museum. Deze stond vol met diorama's en we kregen er een lezing in de restauratiehal.
52. De diorama's stonden soms lekker vol met allerlei props.
53. Fotograferen was som wel lastig vanwege de krap opgestelde diorama's en je wilt daarnaast het publiek zoveel mogelijk buiten beeld houden.
54. Ook buiten stond een lijntje.
55. Deze was heel lastig te doen, vandaar alleen de neus. Leuk detail is, dat dit van oorsprong een Nederlandse Starfighter is.
56. Buiten stond nog deze Voodoo mooi op de paal met Edmonton op de achtergrond.
Hiermee eindigt mijn exorbitant grote serie van mijn Canada en USA reis. Ik hoop dat iedereen er van genoten heeft met voor een ieder wel wat interessants denk ik. Het was in ieder geval een eer om deze trip met jullie te delen.
USA en Canada 2024 - De musea
Moderators: Zonan Adolfse, T-O, sgvolkel
-
- SGV Pro
-
- SGV Pro
Re: USA en Canada 2024 - De musea
Een fraaie serie met een aantal bijzondere airframes die je alleen in de VS kunt zien. SR-71, X-15, de H-4, dat zijn wel toppers ook al zijn het vloogtuigen. Nou, ja eigenlijk staat en hangt er sowieso veel mooi spul tussen wat je aan deze kant van de plas niet ziet. Zeker de moeite waard om te bekijken
- jah wise
- SGV Pro
Gaaf spul zit er tussen.
foto 28 is trouwens een F-101 Voodoo
foto 28 is trouwens een F-101 Voodoo
give thanks to jah rastafari and everyone who makes spotting possible.
-
- SGV Pro
Dank mannen!
Ja, een kijkje in het verleden is zeker interessant te noemen. Ik heb geen kans gehad om alle borden goed te lezen maar via Google en de fora kom ik er achter wat ik allemaal heb gezien. Dank daarvoor. Veel vliegtuigen heb ik deze trip voor het eerst gezien en dat maakt de museumbezoeken toch wel speciaal.
Ja, een kijkje in het verleden is zeker interessant te noemen. Ik heb geen kans gehad om alle borden goed te lezen maar via Google en de fora kom ik er achter wat ik allemaal heb gezien. Dank daarvoor. Veel vliegtuigen heb ik deze trip voor het eerst gezien en dat maakt de museumbezoeken toch wel speciaal.
- sgvolkel
- Site Admin
- Contacteer:
Schitterend museum, dat Boeing Fields! Al zijn de andere ook erg prettig.
Fijn verslag Ben!
Fijn verslag Ben!
T-Opa²
-
- SGV Pro