Spottersdag Kleine-Brogel 20-09-2024

Voor alles wat er buiten Volkel en Eindhoven nog meer in de regio te zien is

Moderators: Zonan Adolfse, T-O, sgvolkel

Plaats reactie
bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro

Spottersdag Kleine-Brogel 20-09-2024

Bericht door bvdboomen » 25 sep 2024 19:28

Ik had al een paar maanden geleden een kaart gekocht voor de spottersdag op Kleine-Brogel. Dan weet je natuurlijk nog niet wat voor weer het zou gaan worden en wat er dan allemaal komt.
Nou, met het weer zat het wel goed en met wat er kwam ook. Ik verdiep me niet altijd in de verwachte bezoekers want dan is het altijd een meevaller. :D
Het grootste nieuwtje op KB dit jaar was het spottersvak wat dicht bij de startbaan geplaatst was wat natuurlijk top was.

1. Deze A-109 kwam binnen toen we nog aan het lopen waren. De rotoren draaien nog net een klein beetje.
Afbeelding

2. De Zweedse Blackhawks waren bijvoorbeeld een leuke verrassing voor me.
Afbeelding

3. Ook voor het vertrek van de Fin waren we net te laat maar die hebben we bij binnenkomst nog kunnen pakken.
Afbeelding

4. Laatste keer? Leuke hint naar het originele(?) kleurschema.
Afbeelding

5. De BAF/Marine zelf mag wel displays geven op de spottersdag.
Afbeelding

6. Twee Amerikaanse F-16's kwamen binnen waarvan er eentje later zijn rehearsal deed.
Afbeelding

7. Prachtig gespoten Deense twee-zitter.
Afbeelding

8. Deze Electra is niet geland maar kwam wel leuk voorbij.
Afbeelding

9. Normaal zie ik de Rafale demokist wel eerder en vaker per jaar maar dit was toch echt pas de eerste keer.
Afbeelding

10. Omdat het vrijdag was werd er ook nog operationeel gevlogen. Zes F-16's, waarvan twee duals, gingen eruit voor een missie.
Afbeelding

11. Ze gingen allemaal in 1 wave.
Afbeelding

12. Oeps! Deze was ik vergeten te fotograferen. Even terug dus. Maar ik was deze in Zweden al een keer tegen gekomen.
Afbeelding

13. De Portugezen brachten weer een special tail mee.
Afbeelding

14. De Typhoon "Moggy" kwam de "Horsemen Formation" vervangen.
Afbeelding

15. "Onze" PC-7 heeft gedurende de ochtend static gestaan en vertrok aan het begin van de middag.
Afbeelding

16. De F-16's kwamen ook weer terug van hun missies. Ze deden echter nog meerdere t/g's voordat ze binnen kwamen.
Afbeelding

17. De SP bak gaat eruit voor zijn demo op Sanicole.
Afbeelding

18. Deze Ierse Casa was ook een verrassende voor mij. Later bleek de kist de support te zijn van de vier PC-9's.
Afbeelding

19. Vrieske in een kale F-16 met smokewinders? De F-16 demo was toch gestopt?
Afbeelding

20. Dat klopt ook. Hij ging ook niet veel verder dan dit soort fly-by's. Wel leuk natuurlijk.
Afbeelding

21. Later in de middag ben ik van de landing naar het spottersvak gelopen waar 100mm meer dan genoeg is.
Afbeelding

22. Daar zag ik vier Ierse PC-9's binnen komen. De zon is al aardig doorgedraaid.
Afbeelding

23. Ik stond aan de andere kant van het vak de taxiënde Ieren op te wachten toen deze voorbij kwam. Dan heb je wel 400mm nodig.
Afbeelding

24. Deze Spitfire was de enige WW2 fighter die op KB was.
Afbeelding

25. Vanuit het spottersvak kon je de kisten mooi op de rug pakken als ze aerodynamisch remden.
Afbeelding

26. Of in de take-off natuurlijk.
Afbeelding

27. Dit is dan tegen het licht in. Vind ik een mooi effect.
Afbeelding

28. Deze Nederlandse NH-90 nam de plaats van de Belg in die ondertussen naar Sanicole was.
Afbeelding

29. Ja, het wachten was op deze jongen.
Afbeelding

30. Die was natuurlijk te groot voor de taxibanen dus mooi dat ie kwam back tracken.
Afbeelding

31. De Thunder Tigers zorgden voor een ware volksverhuizing in het spottersvak.
Afbeelding

32. Dezelfde als vanmiddag maar nu met sjaaltje en passende helm visor.
Afbeelding

33. De FB-14 komt nog maar eens langs. Op de achtergrond zijn de bouwwerkzaamheden zichtbaar waarbij het een kunst was om de kranen buiten beeld te houden.
Afbeelding

34. Een heerlijke sfeerplaat van twee Tigers klaar voor take-off.
Afbeelding

35. En daar gaan we nog even mee door met een gave jetwash goed zichtbaar.
Afbeelding

36. De FB-15 met een AB take-off na een t/g.
Afbeelding

37. Eens een keer geen formatiefoto van de Thunder Tigers terwijl ze er wel alle vier op staan.
Afbeelding

38. Ja sorry, ik kan er niet genoeg van krijgen van dit licht. 8)
Afbeelding

39. Ok, nog eentje dan, met special effects.
Afbeelding

40. Dan eindig ik met een strijklicht foto. Dan hebben we bijna alles gehad.
Afbeelding

bvdbogaert
SGV Pro
SGV Pro

Re: Spottersdag Kleine-Brogel 20-09-2024

Bericht door bvdbogaert » 27 sep 2024 19:36

Een fijne serie Ben. Het was een mooie editie. Die spottersplek in het midden van het veld dicht aan de hoofdbaan vond ik echt goud. Ik zie dat jij wel de moeite genomen hebt om die Zweden nog in de ochtend te pakken, dat sloeg ik bewust over, maar kon me later wel voor de kop slaan. Gelukkig stonden ze op zaterdag op Hechtel en kwam het toch nog allemaal goed.

Mooi licht, een aantal leuke toestellen, kortom een zeer geslaagde serie.

Groet,

Bart

bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door bvdboomen » 28 sep 2024 12:12

Dank je wel Bart.
bvdbogaert schreef:
27 sep 2024 19:36
Ik zie dat jij wel de moeite genomen hebt om die Zweden nog in de ochtend te pakken
Ja, ik liep eigenlijk naar het geluid van de A-109 en kwam daar ineens die Zweden tegen. Ik dacht in eerste instantie dat het Amerikanen waren. :oops: :D
Overigens, hoe is de scherpte nu?

bvdbogaert
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door bvdbogaert » 30 sep 2024 19:36

Ik heb het idee dat er nog steeds scherpte/ detail ontbreekt. Dat ligt denk ik niet aan de bewerking maar aan de compressie. Valt jou dat niet op als je je post op groot scherm bekijkt?

bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door bvdboomen » 01 okt 2024 07:42

bvdbogaert schreef:
30 sep 2024 19:36
Ik heb het idee dat er nog steeds scherpte/ detail ontbreekt. Dat ligt denk ik niet aan de bewerking maar aan de compressie. Valt jou dat niet op als je je post op groot scherm bekijkt?
Dank voor het kijken Bart. Ik zie zelf geen verschil met bijvoorbeeld RIAT 2022 hier op de site. Sterker nog; met de ouput sharpening naar "normal" zie ik zelfs kartelrandjes verschijnen. Ik ga dus weer terug naar "low".
Misschien is je eigen benchmark na aankoop van die nieuwe lens veranderd? Mijn 100-400 mkII is immers alweer bijna 10 jaar oud. Het zou dus een verschil in intrinsieke scherpte kunnen zijn van de lens.

EDIT: even ter verduidelijking: ik maak alleen gebruik van de sharpening tools van ACR/LR en ga de foto's daarna niet nog een keer in PS of Topaz te lijf.

sgvolkel
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door sgvolkel » 01 okt 2024 08:45

Mooie serie! Je hebt de F-16's prettig gevangen en hier getoond.
T-Opa²

bvdbogaert
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door bvdbogaert » 01 okt 2024 17:21

bvdboomen schreef:
01 okt 2024 07:42
bvdbogaert schreef:
30 sep 2024 19:36
Dank voor het kijken Bart. Ik zie zelf geen verschil met bijvoorbeeld RIAT 2022 hier op de site. Sterker nog; met de ouput sharpening naar "normal" zie ik zelfs kartelrandjes verschijnen. Ik ga dus weer terug naar "low".
Misschien is je eigen benchmark na aankoop van die nieuwe lens veranderd? Mijn 100-400 mkII is immers alweer bijna 10 jaar oud. Het zou dus een verschil in intrinsieke scherpte kunnen zijn van de lens.

EDIT: even ter verduidelijking: ik maak alleen gebruik van de sharpening tools van ACR/LR en ga de foto's daarna niet nog een keer in PS of Topaz te lijf.
Ik denk niet dat het aan de kwaliteit van het (originele) beeld ligt. Het lijkt toch echt aan het aantal pixels te liggen waarmee het beeld op het forum wordt gedeeld. Ik zie dat jij 1024 pixels breed deelt op het forum, dat moet het zijn. Op de telefoon gaat dat prima, maar aan mijn laptop viel het me op, wellicht dat ik het daarom niet altijd gemerkt heb in je serie.

Ik plaats mijn foto's via flickr waar ik de originele grote (ik 'bewaar' ze op flickr als 2500 pixels breed) kan delen op het forum.

Overigens: Ik fotografeer ook nog gewoon met de 100-400 mkII en de mijne is ruim 10 jaar uit, die zit qua scherpte op gelijk niveau met de RF100-500 naar het schijnt. Mijn RF800 is zeker niet scherper. Daar ligt het niet aan. Het gebruik van Topaz, probeer ik overigens altijd zeer bescheiden te houden.

bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door bvdboomen » 01 okt 2024 18:55

sgvolkel schreef:
01 okt 2024 08:45
Mooie serie! Je hebt de F-16's prettig gevangen en hier getoond.
Dank je wel Theo. Ja, het was een lekker F-16 dagje.

Bart, de foto's zijn inderdaad 1024 pixels (compressie: kwaliteit 8 van 12). Dat is vrij klein maar dat is een bewuste keuze na copyright schending in het verleden met niet-luchtvaart gerelateerde afbeeldingen. Als je de afbeelding opent in een nieuw tabblad dan krijg je de daadwerkelijke grootte van de afbeelding mits de browser op 100% zoom staat. Hier op SGVolkel worden ze een beetje verkleind weergegeven om in de lay-out te passen. Zoom je op deze site in tot 125%, dan krijg je ongeveer de native grootte van de afbeelding. Verder inzoomen maakt de afbeelding onscherper.

De 100-400 mkII is zeker nog heel scherp maar ik weet niet of nieuwere lenzen nog scherper zijn vandaar mijn gedachtespinsel. De originelen zijn inderdaad lekker scherp en ik kan de kleinere teksten zoals de cockpit jettison instructies goed lezen op een F-16 die volledig in beeld is (boven de startbaan van KB, en zelfs in de lucht).

Plaats reactie