RIAT 2024 - Show / Static / Vertrekdag

Voor de tripverslagen van ééndaagse en meerdaagse bezoeken

Moderators: Zonan Adolfse, T-O, sgvolkel

Plaats reactie
bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro
Berichten: 1983
Lid geworden op: 29 jul 2012 09:05

RIAT 2024 - Show / Static / Vertrekdag

Bericht door bvdboomen » 25 jul 2024 17:41

Het jaarlijkse uitje naar Fairford zit er weer op. Het was een weerzien van vele bekenden omdat ook de "zaterdag"-reizen van 4Aviation op zondag gingen.
De foto's zijn bewerkt en ik heb er dit jaar een recordaantal overgehouden.
Niet dat ik nou beter ben geworden in fotograferen maar er stond echt erg veel leuk spul op het veld. Ik heb weer genoeg primeurs bij kunnen schrijven.
Waar ik hopelijk wel beter in ben geworden is het aanbieden van slechts één topic in plaats van drie aparte met een stortvloed aan foto's.
Het zijn er nu ook nog veel maar de serie beslaat zowel de show, de static en de vertrekdag.
Tja, de static. Ik heb 'm dit jaar toch maar weer gedaan omdat we toch helemaal naar achteren gingen omdat de Qatar F-15's na de show al vertrokken naar Farnborough.
Ook nu zeg ik weer; never again... Dan maar wat kisten missen op de vertrekdag.

Ok, daar gaan we. 52 stuks in chronologische volgorde.

Show
Ik stond in de landing en bij het oplijnen van de kisten.
Zodoende gebeurde aardig wat actie ver van ons vandaan maar het is er zo lekker rustig.
Hoewel... het was drukker dan andere jaren. De RIAT bleek uitverkocht te zijn.

1. Hoewel het veel beter weer was dan vorig jaar, dreigde het toch af en toe wel een beetje.
Afbeelding

2. De Canadese demo zat al vroeg in de show. Het was echter niet zo spectaculair zoals bijvoorbeeld de Finnen en Zwitsers het doen.
Afbeelding

3. 1 van de highlights van dit jaar; de Qatari F-15. De demo werd twee keer gegeven: dirty en clean.
Afbeelding

4. Dit jaar geen traditionele Chinook demo maar een role demo ver van ons vandaan.
Afbeelding

5. Dit jaar was de photo ship een Lynx.
Afbeelding

6. De wildcats deden een leuke demo maar kwamen ook niet bij ons in de buurt. Alleen met take-off en landing.
Afbeelding

7. Hier werd iedere kenner een beetje enthousiast van. Het schijnt dat ze niet lang meer in gebruik zullen zijn bij de Noren.
Afbeelding

8. De altijd strakke, maar saaie, demo van de Nighthawks. Dit jaar hadden ze drie "Zwitsers" gekleurde Hawks bij zich.
Afbeelding

9. De Harrier ging weer voor onze neus verticaal.
Afbeelding

10. Een wat? Een Duitse fighter demo! Is dat lang geleden.
Afbeelding

11. De cleane demo van de Qatari kwam backtracken.
Afbeelding

12. En startte met een maximale power take-off nog net binnen bereik van mijn 400mm.
Afbeelding

13. De Britse F-35B had voor het eerst een role demo waarbij ook daadwerkelijk geland werd tijdens de demo.
Afbeelding

14. Na de show vertrokken de Qatari F-15's naar Farnborough. De kleding van de ground crew laat zien dat er nog met fabrieksmensen gewerkt wordt.
Afbeelding

15. Daar gaan ze. In het soort tegenlicht waar ik blij van word.
Afbeelding

Static
De static doe ik in principe niet meer. Ook dit jaar werd weer duidelijk waarom. Het is een mierenhoop en het aantal vlaggen wordt ook niet minder.

16. Op de static stond deze exoot van de Canadezen. Een primeur voor mij.
Afbeelding

17. Ook de Noorse F-35's heb ik voor het eerst voor de lens.
Afbeelding

18. Het lijntje met een stuk of wat F-16's. Zes stuks hadden zich afgemeld maar achter mij was de flight line met nog eens vier stuks (Denen, Turken).
Afbeelding

19. Sfeerplaatje met de Noorse Merlin op de voorgrond. Ook al nieuw voor mij.
Afbeelding

20. De Portugezen hadden toch de C-390 meegenomen nadat die aanvankelijk gecanceld was(?)
Afbeelding

Vertrekdag
Op de vertrekdag heb ik weer gekozen voor Park and View West. Zoals bekend is het ieder jaar een gok of daar genoeg kisten voorbij komen. Dit jaar pakte dat goed uit.

21. Omdat er zoveel stond, werd er dit jaar vroeg afgetrapt. De Jordanen vertrokken al om 08:00 uur.
Afbeelding

22. De zon scheen nog niet dus was er nog geen heat haze.
Afbeelding

23. De Spaanse Matadors worden ook al vroeg gereed gemaakt. Hoe lang gaan we die nog zien?
Afbeelding

24. Taxiën met open Canopy. Een moment later bleek de vlieger ons te filmen.
Afbeelding

25. Nederland was met maar liefst vijf (4,5) F-16's aanwezig. De vijfde was een niet vliegwaardig exemplaar (J-616) die voor de gelegenheid neergezet was.
Afbeelding

26. Op zondag niet de demo kunnen vliegen maar toch nog een leuke bank voor ons.
Afbeelding

27. Het Typhoon demo duo vertrekt lekker strak.
Afbeelding

28. Drie van de vier Nederlanders bankten voor onze neus.
Afbeelding

29. Leuke verrassing. De Marokkaanse support Herc taxiet helemaal naar ons. Logisch, want de F-16's stonden aan deze kant.
Afbeelding

30. De Grieken wisten ook goed weg te gaan.
Afbeelding

31. Dan dit: de Roemenen hadden twee F-16's op de 50jaar flight line staan.
Afbeelding

32. De club van de "open canopy rollers" dunt langzaam uit. Gelukkig hebben we deze F-5'jes nog kunnen pakken.
Afbeelding

33. Alle het goede komt in tweeën, dus ook de F-5'jes.
Afbeelding

34. Een van de twee Roemenen bankt ook nog leuk. Waar blijft de zon?
Afbeelding

35. Ook de Tornado bestaat al 50 jaar zoals veel kisten dit jaar (Hawk, F-16).
Afbeelding

36. Vorig jaar gemist omdat ik de static niet deed. Nu vertrekt ie wel binnen ons tijdslot.
Afbeelding

37. Ook een verrassing voor mij. Dat heb je als je niet goed bij houdt wat er allemaal komt.
Afbeelding

38. De Engelsen zijn al lang gestopt maar de Duitsers en Italianen (en Arabieren?) weten van geen ophouden.
Afbeelding

39. Zat erg laag en trok eigenlijk pas bij ons een beetje op.
Afbeelding

40. Hoe Exotischer wil je het hebben? Ja, de Indonesiërs kunnen er ook wat van.
Afbeelding

41. We werden getrakteerd op een afcheck demo. De echte check zal hiervoor wel gedaan zijn, toen ze al een half uur net buiten het zicht stonden te draaien.
Afbeelding

42. Dáár is de zon! Op het juiste moment tijdens de bank. Heerlijk.
Afbeelding

43. De Noorse Merlin bleef ook lekker laag. Ik heb overigens dit jaar niet zoveel geluk met heli's als andere jaren.
Afbeelding

44. Maar voor deze, en de vorige zou ik toch wel tekenen.
Afbeelding

45. De Grieken stuurden een leuke Herc als support. Er is dit jaar best wel veel transport langs ons gekomen, wat ik niet allemaal kan laten zien.
Afbeelding

46. De Turken gingen verdeeld weg. De tweede bankte leuk maar de eerste vloog recht door naar huis.
Afbeelding

47. Canadees met 100 jaar markings. Ga ik vast terugzien over een paar weken.
Afbeelding

48. Lekkere steriele showcase van de KC-135.
Afbeelding

49. Die zal langzaam verdrongen worden door deze oersaaie KC-46 die overigens wel leuk weg ging.
Afbeelding

50. Poeh, 50. Ik zou nu moeten stoppen om binnen het thema van de RIAT te blijven. :D
Afbeelding

51. Maar dan zouden jullie deze moeten missen. De laatste verschijning van de KC-10.
Afbeelding

52. En deze wilde ik jullie ook niet onthouden. Gaaf dat die langs ons kwam.
Afbeelding

Dank voor het kijken!

bvdbogaert
SGV Pro
SGV Pro
Berichten: 1259
Lid geworden op: 13 apr 2015 20:33

Re: RIAT 2024 - Show / Static / Vertrekdag

Bericht door bvdbogaert » 25 jul 2024 19:46

Een heeeerlijke serie Ben. Tja een hele mooie editie van een evenement wat de laatste jaren echt (weer) in de lift zit. Vele toppers en bij de vertrekdag heb je ook nog genoegen kersen van deze taart goed voor de lens gekregen. Ik was een goede maand geleden op Fairford tijdens het B-52 deployment, maar de laatste RIAT (daar) beziocht ik alweer een kwart eeuw geleden. Moet toch echt weer eens op de agenda. Dankvoor het delen

bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro
Berichten: 1983
Lid geworden op: 29 jul 2012 09:05

Re: RIAT 2024 - Show / Static / Vertrekdag

Bericht door bvdboomen » 26 jul 2024 07:15

Dank je wel Bart.
De RIAT zit inderdaad in de lift qua interessante kisten en de hoeveelheid daarvan.
Toch is een verwachtingswaarschuwing wel op zijn plaats als je "de goede oude tijd" hebt meegemaakt. Daar kun je het 't beste niet mee vergelijken want dan valt het altijd tegen. Het is een andere tijd en binnen die mogelijkheden is de RIAT nog steeds een geweldig en groots evenement.
Ik kom er pas sinds 2011 en heb dus niet die echt grote aantallen meegemaakt maar ik zie sindsdien de show wel groeien.

En de vertrekdag is inderdaad "de redding" van de rommelige static (in de ogen van de fotograferende spotter). :D
Al krijg je natuurlijk niet alles goed voor de lens, zeker niet als je op Park en View West staat.

Gebruikersavatar
T-O
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3195
Lid geworden op: 14 mar 2006 16:09
Locatie: Veghel

Re: RIAT 2024 - Show / Static / Vertrekdag

Bericht door T-O » 26 jul 2024 09:33

Ik vind dat je opnieuw een klasse verslag hebt neergezet!

Gebruikersavatar
TWISTER
SGV Top user
SGV Top user
Berichten: 284
Lid geworden op: 10 apr 2007 00:47
Contacteer:

Re: RIAT 2024 - Show / Static / Vertrekdag

Bericht door TWISTER » 29 jul 2024 07:53

En lekker scherp weer allemaal....net als de teksten.
Good job Ben.
Ed "Twister" van 't Hoofd
virtual 312 squadron
check : https://www.facebook.com/v312Sqn/

bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro
Berichten: 1983
Lid geworden op: 29 jul 2012 09:05

Re: RIAT 2024 - Show / Static / Vertrekdag

Bericht door bvdboomen » 29 jul 2024 08:11

Dank jullie wel Theo en Ed.
TWISTER schreef:
29 jul 2024 07:53
net als de teksten
Tnx, ik probeer er altijd oneliners van te maken waarin zoveel mogelijk info zit om de leesduur te beperken. Soms lukt dat niet helemaal.

Plaats reactie