Het jaarlijkse uitje naar Fairford zit er weer op. Het was een weerzien van vele bekenden omdat ook de "zaterdag"-reizen van 4Aviation op zondag gingen.
De foto's zijn bewerkt en ik heb er dit jaar een recordaantal overgehouden.
Niet dat ik nou beter ben geworden in fotograferen maar er stond echt erg veel leuk spul op het veld. Ik heb weer genoeg primeurs bij kunnen schrijven.
Waar ik hopelijk wel beter in ben geworden is het aanbieden van slechts één topic in plaats van drie aparte met een stortvloed aan foto's.
Het zijn er nu ook nog veel maar de serie beslaat zowel de show, de static en de vertrekdag.
Tja, de static. Ik heb 'm dit jaar toch maar weer gedaan omdat we toch helemaal naar achteren gingen omdat de Qatar F-15's na de show al vertrokken naar Farnborough.
Ook nu zeg ik weer; never again... Dan maar wat kisten missen op de vertrekdag.
Ok, daar gaan we. 52 stuks in chronologische volgorde.
Show
Ik stond in de landing en bij het oplijnen van de kisten.
Zodoende gebeurde aardig wat actie ver van ons vandaan maar het is er zo lekker rustig.
Hoewel... het was drukker dan andere jaren. De RIAT bleek uitverkocht te zijn.
1. Hoewel het veel beter weer was dan vorig jaar, dreigde het toch af en toe wel een beetje.
2. De Canadese demo zat al vroeg in de show. Het was echter niet zo spectaculair zoals bijvoorbeeld de Finnen en Zwitsers het doen.
3. 1 van de highlights van dit jaar; de Qatari F-15. De demo werd twee keer gegeven: dirty en clean.
4. Dit jaar geen traditionele Chinook demo maar een role demo ver van ons vandaan.
5. Dit jaar was de photo ship een Lynx.
6. De wildcats deden een leuke demo maar kwamen ook niet bij ons in de buurt. Alleen met take-off en landing.
7. Hier werd iedere kenner een beetje enthousiast van. Het schijnt dat ze niet lang meer in gebruik zullen zijn bij de Noren.
8. De altijd strakke, maar saaie, demo van de Nighthawks. Dit jaar hadden ze drie "Zwitsers" gekleurde Hawks bij zich.
9. De Harrier ging weer voor onze neus verticaal.
10. Een wat? Een Duitse fighter demo! Is dat lang geleden.
11. De cleane demo van de Qatari kwam backtracken.
12. En startte met een maximale power take-off nog net binnen bereik van mijn 400mm.
13. De Britse F-35B had voor het eerst een role demo waarbij ook daadwerkelijk geland werd tijdens de demo.
14. Na de show vertrokken de Qatari F-15's naar Farnborough. De kleding van de ground crew laat zien dat er nog met fabrieksmensen gewerkt wordt.
15. Daar gaan ze. In het soort tegenlicht waar ik blij van word.
Static
De static doe ik in principe niet meer. Ook dit jaar werd weer duidelijk waarom. Het is een mierenhoop en het aantal vlaggen wordt ook niet minder.
16. Op de static stond deze exoot van de Canadezen. Een primeur voor mij.
17. Ook de Noorse F-35's heb ik voor het eerst voor de lens.
18. Het lijntje met een stuk of wat F-16's. Zes stuks hadden zich afgemeld maar achter mij was de flight line met nog eens vier stuks (Denen, Turken).
19. Sfeerplaatje met de Noorse Merlin op de voorgrond. Ook al nieuw voor mij.
20. De Portugezen hadden toch de C-390 meegenomen nadat die aanvankelijk gecanceld was(?)
Vertrekdag
Op de vertrekdag heb ik weer gekozen voor Park and View West. Zoals bekend is het ieder jaar een gok of daar genoeg kisten voorbij komen. Dit jaar pakte dat goed uit.
21. Omdat er zoveel stond, werd er dit jaar vroeg afgetrapt. De Jordanen vertrokken al om 08:00 uur.
22. De zon scheen nog niet dus was er nog geen heat haze.
23. De Spaanse Matadors worden ook al vroeg gereed gemaakt. Hoe lang gaan we die nog zien?
24. Taxiën met open Canopy. Een moment later bleek de vlieger ons te filmen.
25. Nederland was met maar liefst vijf (4,5) F-16's aanwezig. De vijfde was een niet vliegwaardig exemplaar (J-616) die voor de gelegenheid neergezet was.
26. Op zondag niet de demo kunnen vliegen maar toch nog een leuke bank voor ons.
27. Het Typhoon demo duo vertrekt lekker strak.
28. Drie van de vier Nederlanders bankten voor onze neus.
29. Leuke verrassing. De Marokkaanse support Herc taxiet helemaal naar ons. Logisch, want de F-16's stonden aan deze kant.
30. De Grieken wisten ook goed weg te gaan.
31. Dan dit: de Roemenen hadden twee F-16's op de 50jaar flight line staan.
32. De club van de "open canopy rollers" dunt langzaam uit. Gelukkig hebben we deze F-5'jes nog kunnen pakken.
33. Alle het goede komt in tweeën, dus ook de F-5'jes.
34. Een van de twee Roemenen bankt ook nog leuk. Waar blijft de zon?
35. Ook de Tornado bestaat al 50 jaar zoals veel kisten dit jaar (Hawk, F-16).
36. Vorig jaar gemist omdat ik de static niet deed. Nu vertrekt ie wel binnen ons tijdslot.
37. Ook een verrassing voor mij. Dat heb je als je niet goed bij houdt wat er allemaal komt.
38. De Engelsen zijn al lang gestopt maar de Duitsers en Italianen (en Arabieren?) weten van geen ophouden.
39. Zat erg laag en trok eigenlijk pas bij ons een beetje op.
40. Hoe Exotischer wil je het hebben? Ja, de Indonesiërs kunnen er ook wat van.
41. We werden getrakteerd op een afcheck demo. De echte check zal hiervoor wel gedaan zijn, toen ze al een half uur net buiten het zicht stonden te draaien.
42. Dáár is de zon! Op het juiste moment tijdens de bank. Heerlijk.
43. De Noorse Merlin bleef ook lekker laag. Ik heb overigens dit jaar niet zoveel geluk met heli's als andere jaren.
44. Maar voor deze, en de vorige zou ik toch wel tekenen.
45. De Grieken stuurden een leuke Herc als support. Er is dit jaar best wel veel transport langs ons gekomen, wat ik niet allemaal kan laten zien.
46. De Turken gingen verdeeld weg. De tweede bankte leuk maar de eerste vloog recht door naar huis.
47. Canadees met 100 jaar markings. Ga ik vast terugzien over een paar weken.
48. Lekkere steriele showcase van de KC-135.
49. Die zal langzaam verdrongen worden door deze oersaaie KC-46 die overigens wel leuk weg ging.
50. Poeh, 50. Ik zou nu moeten stoppen om binnen het thema van de RIAT te blijven.
51. Maar dan zouden jullie deze moeten missen. De laatste verschijning van de KC-10.
52. En deze wilde ik jullie ook niet onthouden. Gaaf dat die langs ons kwam.
Dank voor het kijken!
RIAT 2024 - Show / Static / Vertrekdag
Moderators: Zonan Adolfse, T-O, sgvolkel
-
- SGV Pro
-
- SGV Pro
Re: RIAT 2024 - Show / Static / Vertrekdag
Een heeeerlijke serie Ben. Tja een hele mooie editie van een evenement wat de laatste jaren echt (weer) in de lift zit. Vele toppers en bij de vertrekdag heb je ook nog genoegen kersen van deze taart goed voor de lens gekregen. Ik was een goede maand geleden op Fairford tijdens het B-52 deployment, maar de laatste RIAT (daar) beziocht ik alweer een kwart eeuw geleden. Moet toch echt weer eens op de agenda. Dankvoor het delen
-
- SGV Pro
Dank je wel Bart.
De RIAT zit inderdaad in de lift qua interessante kisten en de hoeveelheid daarvan.
Toch is een verwachtingswaarschuwing wel op zijn plaats als je "de goede oude tijd" hebt meegemaakt. Daar kun je het 't beste niet mee vergelijken want dan valt het altijd tegen. Het is een andere tijd en binnen die mogelijkheden is de RIAT nog steeds een geweldig en groots evenement.
Ik kom er pas sinds 2011 en heb dus niet die echt grote aantallen meegemaakt maar ik zie sindsdien de show wel groeien.
En de vertrekdag is inderdaad "de redding" van de rommelige static (in de ogen van de fotograferende spotter).
Al krijg je natuurlijk niet alles goed voor de lens, zeker niet als je op Park en View West staat.
De RIAT zit inderdaad in de lift qua interessante kisten en de hoeveelheid daarvan.
Toch is een verwachtingswaarschuwing wel op zijn plaats als je "de goede oude tijd" hebt meegemaakt. Daar kun je het 't beste niet mee vergelijken want dan valt het altijd tegen. Het is een andere tijd en binnen die mogelijkheden is de RIAT nog steeds een geweldig en groots evenement.
Ik kom er pas sinds 2011 en heb dus niet die echt grote aantallen meegemaakt maar ik zie sindsdien de show wel groeien.
En de vertrekdag is inderdaad "de redding" van de rommelige static (in de ogen van de fotograferende spotter).
Al krijg je natuurlijk niet alles goed voor de lens, zeker niet als je op Park en View West staat.
- T-O
- Site Admin
Ik vind dat je opnieuw een klasse verslag hebt neergezet!
- TWISTER
- SGV Top user
- Contacteer:
En lekker scherp weer allemaal....net als de teksten.
Good job Ben.
Good job Ben.
-
- SGV Pro