Voorjaarsvakantie 2024 - Oirschotse bossen en vennen
Moderators: Zonan Adolfse, T-O, sgvolkel
-
- SGV Pro
Voorjaarsvakantie 2024 - Oirschotse bossen en vennen
Oftewel, een zeer nat GLV5.
Mijn eerste activiteiten van dit jaar en het is een memorabele week geworden.
Er zou een sling eindoefening plaatsvinden inclusief grondtroepen maar er was een issue met het slingsysteem van de Chinook, dus dat ging helaas niet door.
Maar voor de rest, grondoefeningen met een helicopter; dat was zo'n beetje de rode draad van deze week.
Ik heb voor het eerst de hele week structureel met twee camera's gewerkt omdat de vennen om groothoek (24-105mm) schreeuwden.
Ja, het was nat. Nooit eerder in al die jaren heb ik het zo nat gezien. Ik heb dan ook mijn rubberen laarzen aangetrokken en dat voelde als betonblokken aan mijn benen. Dat, en de kuit-diepe plassen en modderpoelen, maakten deze editie een van de zwaarste die ik heb mogen beleven.
Hopelijk vallen de foto's in de smaak, zeker ook omdat op sommige platen de Helicopter helemaal niet het onderwerp is.
1. De dag/week begon in het Bananenbos wat helemaal blank stond.
2. Toch waren er ook nog wel droge stukken... en zon.
3. Lekkere vervorming in de rotoren door het groothoek effect.
4. Het zou zomaar een riviertje kunnen zijn. fotogeniek.
5. Cougar in de confined area.
6. Iets meer ruimte om de kist dankzij de korte lens.
7. Deze is met de 100-400mm gewoon niet te maken, ook niet met een full frame camera.
8. Het grasveldje werd deze week ook weer een paar keer aangedaan.
9. Ook hier weer met de korte lens meer mogelijkheden om de heli er helemaal op te krijgen.
10. Jammer dat het zo donker was, maar ik vind de hoek wel gaaf.
11. BHT met de mariniers... en dat hebben ze geweten!
12. BHT staat voor Basis Helicopter Training en daar hoort deze hover jump oefening ook bij.
13. Stukje meelopen met het peloton tot een voor mij veilige afstand.
14. Rennen voor een groepsfoto.
15. Hiermee eindigt de oefening die lekker vlot en gemoedelijk verliep. Er was goed contact met elkaar.
16. Weer de confined, nu vanaf een "plas perspectief".
17. Op de hei kunnen ze ook slopes traingingen doen.
18. En daar staat ie. Op de voorgrond zie je dat ook de (olifanten)paadjes onder water staan.
19. Dit is een soort intermezzo. We stonden te wachten op een tweede BHT van de week toen deze Omega om de hoek werd neergezet. Rennen dus.
20. Deze BHT was wel met echte wapens en zelfs twee K-9 honden.
21. Er kon ook weer vanuit alle hoeken geplaat worden maar we hadden wel meer afstand dan de dag ervoor.
22. Behalve nu dan. Er vloog van alles om onze oren, van stukjes hei, tot water, tot modder.
23. Ook nu verliep de oefening gemoedelijk met gedisciplineerde fotografen waardoor we leuke perspectieven konden pakken.
24. Ik weet niet wat beter is voor enkels: hover jumpen op het zand of op de hei.
25. Op deze foto is ook weer goed te zien waar de hei vol mee lag. Het was dan ook lastig verplaatsen.
26. Leuke take-off met de manschappen ervoor... en de instructeur.
27. Op de laatste dag ook weer drie vliegbewegingen met onder meer een landing op deze fotogenieke plek dankzij het water.
28. Die spectaculair fly-by's zijn goed te doen met een korte lens. Én dichtbij, én de ondergrond erbij.
29. Het was echt even "vrijdag raggen".
30. Vind ik persoonlijk een van de mooiste die ik deze week gemaakt heb.
31. En dan denk je op vrijdag klaar te zijn. Komen ze nog een laad/los oefening doen.
32. Er werd meerdere keren geland om spullen te laden of weer te lossen.
33. Volgens mij hebben ze alle drie een verschillend uniform, of additionele kleding aan.
34. En dan denk je; zijn we dan nu klaar op vrijdag? Nee, er kwam hierna nog een Chinook maar die is niet echt in de buurt geweest.
Mijn eerste activiteiten van dit jaar en het is een memorabele week geworden.
Er zou een sling eindoefening plaatsvinden inclusief grondtroepen maar er was een issue met het slingsysteem van de Chinook, dus dat ging helaas niet door.
Maar voor de rest, grondoefeningen met een helicopter; dat was zo'n beetje de rode draad van deze week.
Ik heb voor het eerst de hele week structureel met twee camera's gewerkt omdat de vennen om groothoek (24-105mm) schreeuwden.
Ja, het was nat. Nooit eerder in al die jaren heb ik het zo nat gezien. Ik heb dan ook mijn rubberen laarzen aangetrokken en dat voelde als betonblokken aan mijn benen. Dat, en de kuit-diepe plassen en modderpoelen, maakten deze editie een van de zwaarste die ik heb mogen beleven.
Hopelijk vallen de foto's in de smaak, zeker ook omdat op sommige platen de Helicopter helemaal niet het onderwerp is.
1. De dag/week begon in het Bananenbos wat helemaal blank stond.
2. Toch waren er ook nog wel droge stukken... en zon.
3. Lekkere vervorming in de rotoren door het groothoek effect.
4. Het zou zomaar een riviertje kunnen zijn. fotogeniek.
5. Cougar in de confined area.
6. Iets meer ruimte om de kist dankzij de korte lens.
7. Deze is met de 100-400mm gewoon niet te maken, ook niet met een full frame camera.
8. Het grasveldje werd deze week ook weer een paar keer aangedaan.
9. Ook hier weer met de korte lens meer mogelijkheden om de heli er helemaal op te krijgen.
10. Jammer dat het zo donker was, maar ik vind de hoek wel gaaf.
11. BHT met de mariniers... en dat hebben ze geweten!
12. BHT staat voor Basis Helicopter Training en daar hoort deze hover jump oefening ook bij.
13. Stukje meelopen met het peloton tot een voor mij veilige afstand.
14. Rennen voor een groepsfoto.
15. Hiermee eindigt de oefening die lekker vlot en gemoedelijk verliep. Er was goed contact met elkaar.
16. Weer de confined, nu vanaf een "plas perspectief".
17. Op de hei kunnen ze ook slopes traingingen doen.
18. En daar staat ie. Op de voorgrond zie je dat ook de (olifanten)paadjes onder water staan.
19. Dit is een soort intermezzo. We stonden te wachten op een tweede BHT van de week toen deze Omega om de hoek werd neergezet. Rennen dus.
20. Deze BHT was wel met echte wapens en zelfs twee K-9 honden.
21. Er kon ook weer vanuit alle hoeken geplaat worden maar we hadden wel meer afstand dan de dag ervoor.
22. Behalve nu dan. Er vloog van alles om onze oren, van stukjes hei, tot water, tot modder.
23. Ook nu verliep de oefening gemoedelijk met gedisciplineerde fotografen waardoor we leuke perspectieven konden pakken.
24. Ik weet niet wat beter is voor enkels: hover jumpen op het zand of op de hei.
25. Op deze foto is ook weer goed te zien waar de hei vol mee lag. Het was dan ook lastig verplaatsen.
26. Leuke take-off met de manschappen ervoor... en de instructeur.
27. Op de laatste dag ook weer drie vliegbewegingen met onder meer een landing op deze fotogenieke plek dankzij het water.
28. Die spectaculair fly-by's zijn goed te doen met een korte lens. Én dichtbij, én de ondergrond erbij.
29. Het was echt even "vrijdag raggen".
30. Vind ik persoonlijk een van de mooiste die ik deze week gemaakt heb.
31. En dan denk je op vrijdag klaar te zijn. Komen ze nog een laad/los oefening doen.
32. Er werd meerdere keren geland om spullen te laden of weer te lossen.
33. Volgens mij hebben ze alle drie een verschillend uniform, of additionele kleding aan.
34. En dan denk je; zijn we dan nu klaar op vrijdag? Nee, er kwam hierna nog een Chinook maar die is niet echt in de buurt geweest.
- T-O
- Site Admin
Re: Voorjaarsvakantie 2024 - Oirschotse bossen en vennen
Foto 25.... topper! Ach... de hele serie is één grote topper!
Wat een heerlijke serie, lekker anders dan de meeste foto's.
Ik ga de groepsfoto delen op Facebook met een verwijzing naar het Forum als je het goed vind?
Wat een heerlijke serie, lekker anders dan de meeste foto's.
Ik ga de groepsfoto delen op Facebook met een verwijzing naar het Forum als je het goed vind?
-
- SGV Pro
Dank je wel Theo.
Fijn dat je (h)erkent dat veel foto's anders zijn. Dat was ook de insteek.
Geen probleem met plaatsing van de groepsfoto.
-
- SGV Pro
- T-O
- Site Admin
Het bericht staat in deze groep: https://www.facebook.com/groups/1009526676853404
Maar mogelijk ben jij geen lid van SG Volkel óf heb je nog geen aanvraag gedaan voor toegang?
-
- SGV Pro
Ah, dat verklaart waarom ik het niet zag. Dank je wel.
Ik keek op de openbare groep want ik kan alleen daar kijken omdat ik geen Facebook heb.
Ik keek op de openbare groep want ik kan alleen daar kijken omdat ik geen Facebook heb.
- T-O
- Site Admin
-
- SGV Pro
-
- SGV Pro
Wat een heeeeerlijke serie Ben. Veel toppers, maar de groothoek opnames met mariniers (meelopen) vind ik extra tof. Ik moet ook maar weer eens naar de hei zo te zien...
Fijn dat je het jaar weer af hebt weten te trappen. Dat is bij mij nog niet echt gelukt. Vorige week wel een aantal dagen vrij geweest, maar van vrijdag tm dinsdag in de lampen gehangen...
Fijn dat je het jaar weer af hebt weten te trappen. Dat is bij mij nog niet echt gelukt. Vorige week wel een aantal dagen vrij geweest, maar van vrijdag tm dinsdag in de lampen gehangen...
-
- SGV Pro
Dank je wel Bart.
En wat betreft de lampen; dat is een keuze die ik gelukkig niet hoef te maken.
En wat betreft de lampen; dat is een keuze die ik gelukkig niet hoef te maken.
-
- SGV Novice
Wat een serie Ben, de actie spat er (letterlijk en figuurlijk) vanaf.
-
- SGV Pro
Dank je wel Paul (?)
Ja, dat het ervan af spatte was wel een feestje. Een natte broek hoorde daar ook bij omdat het water iets dieper was dan ik ingeschat had.
Ja, dat het ervan af spatte was wel een feestje. Een natte broek hoorde daar ook bij omdat het water iets dieper was dan ik ingeschat had.
- TWISTER
- SGV Top user
- Contacteer:
Schitterende serie , maar nummer 15....geweldig!
-
- SGV Pro
Dank je wel Ed.
Nummer 15 is zeker een leuke en mooi dat de Mariniers hier hun medewerking aan verleenden.
Nummer 15 is zeker een leuke en mooi dat de Mariniers hier hun medewerking aan verleenden.