Ik kreeg een tip dat er op Florennes een spottersdag gehouden zou worden. Alweer één? In mei was er al een spottersdag.
Maar goed, de bron was betrouwbaar, dus een ticket gekocht zonder te weten waarom er een tweede spottersdag in 1 jaar op Florennes gehouden werd. Laat staan wat er te verwachten viel.
De reden werd later duidelijk; het betrof een memorial voor Jean de Selys-Longchamps (zie Wikipedia).
Daarvoor had de basis maximaal 500 spotters uitgenodigd om de herdenking bij te wonen. Uiteraard draaide de dag om de Spitfire die deze dag veelvuldig vloog, zelfs nog toen we in de rij voor de bus stonden.
Ik mag Edward Antonissen bedanken voor deze leuke tip want ik heb een leuke dag gehad en omdat ik niets verwachtte, werd het een leuke dag met behoorlijk wat vliegbewegingen en veel fotomogelijkheden.
1. Toen we de bus uitkwamen hoorden we de eerste toestellen al draaien, dus snel naar de roller.
2. Er was mooi zicht op de flight line.
3. Altijd leuk als er duals mee gaan vliegen.
4. Voor de Typhoons moest ik wisselen van camera omdat die niet in de 100mm full frame paste.
5. De eerste start-up van de Spit. De ground crew kwam netjes waarschuwen voor de prop wash.
6. Met een half/wel/geen zonnetje was het af en toe prachtig licht.
7. De derde Typhoon werd dicht bij de spotters neer gezet maar heeft niet gevlogen.
8. Er waren deze dag meerdere mixed formations.
9. En af en toe leuke bochtjes. Wel wat ver want we stonden ver van de runway.
10. 24mm full frame. De vorm van de F-16 leent zich daar prima voor. Op de achtergrond het F-35 complex in aanbouw?
11. De Typhoon paste wederom maar net. Zo dicht stonden we naast de roller.
12. Onaangekondigde fly-by van een A400.
13. De special die met de Spitfire en een Typhoon de memorial formatie ging vliegen.
14. Degene die achterin vriendelijk groet is Stefan "Vador" Darte, de vorige demo piloot. Steven "Vrieske" De Vries kwam overigens ook binnen raggen.
15. De andere kant van de "One" is... ...een Distel?
16. Vador gaat nog een keer los achterin.
17. De Typhoon, en alle andere kisten, taxiet over de parallel runway vanwege de spottersdag.
18. De Rafale was wel gepland en komt lekker voorbij gebankt.
19. De memorial formatie was wat losjes. Er werd een beetje veel afstand gehouden van de Spitfire waardoor ik mijn aandacht naar deze twee verlegde.
20. Die kwam wel een paar keer lekker topside voorbij.
21. En het zonnetje kwam er weer even door. Toen we naar huis reden, kwam het er met bakken tegelijk uit. Het mocht een keer zo zijn.
22. Overigens werd er tussendoor ook nog operationeel gevlogen.
23. Ook de "One" trok een lekker G-bochtje.
24. Met een sluiter van 1/80 is het een lekkere dynamische plaat geworden. Het ding taxiede snel.
25. Er stond een F-35 op het programma... Het was voor mij een verrassing dat het er drie waren.
26. Bleef lekker laag bij de take-off.
27. Lijkt bijna Coningsby.
28. Er was twijfel of ze nog wel zouden komen. Voor de meesten toch wel de kers op de taart.
29. Ow, maar daarna deze leuke formatie. Ik heb begrepen dat de derde (F-030) naar Eindhoven is gegaan.
30. Nog een laatste leuke operationele F-16 plaat op Florennes.
31. De rest van de dag was het aandacht voor de Mirage 2000.
32. Ik ben erg blij dat ze de blauwe camo kisten gestuurd hebben. En met mij blijkbaar velen.
33. Ziet er lekker operationeel uit zo.
34. Ik eindig met een zeer laag standpunt van de mooiste kisten van de dag wat mij betreft.
Spottersdag Florennes 18-10-2023
Moderators: Zonan Adolfse, T-O, sgvolkel
-
- SGV Pro
-
- SGV Pro
Re: Spottersdag Florennes 18-10-2023
Wat een heerlijke serie Ben. Het ziet er allemaal lekker operationeel uit en bovendien zijn er veel plaatjes waar je er met de neus bovenop staat, prachtig. De 2000´s zijn de krenten in de pap. Niet dat ik tijd had, maar (de aankondingen van) deze spottersdag is bij mij compleet ontgaan. Dankzij jouw plaatjes toch nog even genieten.
Edit:
O ja, de distel is natuurlijk het symbool van 1sq 'Stingers', voorheen stond de distel dan ook gewoon op de staart
https://flic.kr/p/2om1ctC
Edit:
O ja, de distel is natuurlijk het symbool van 1sq 'Stingers', voorheen stond de distel dan ook gewoon op de staart
https://flic.kr/p/2om1ctC
-
- SGV Pro
Dank je wel Bart, zeker ook voor de uitleg over de Distel.
De aankondiging van de dag had ik ook gemist als Edward het niet getipt had. Er is op de een of andere manier niet veel aandacht aan geschonken op de voor mij gebruikelijke kanalen.
De aankondiging van de dag had ik ook gemist als Edward het niet getipt had. Er is op de een of andere manier niet veel aandacht aan geschonken op de voor mij gebruikelijke kanalen.
- sgvolkel
- Site Admin
- Contacteer:
Het is weer "lekker plaatjes kijken" op dit Forum!
Bedankt (opnieuw) voor je bijdrage !
Bedankt (opnieuw) voor je bijdrage !
T-Opa²
-
- SGV Pro
Dank je wel Theo.
Ik ben voorlopig wel klaar voor dit jaar. Er staan voor mij geen geplande activiteiten meer op de agenda.
Ik ben voorlopig wel klaar voor dit jaar. Er staan voor mij geen geplande activiteiten meer op de agenda.
- T-O
- Site Admin
Ik denk dat bij de meeste spotters de kijker en camera in onderhoud en preservering gaan voor de winter.
-
- SGV Pro
Ja, ik heb mijn beukennootjes al gehamsterd.