Dit jaar ging ik met de vertrekdag weer in de take-off op Park & View West staan.
Veel vragen in de bus: Hoe is het daar? Niet alles komt voorbij toch? Zitten ze niet te hoog? Etc.
Ja, het is ieder jaar weer afwachten wat P&V West op gaat leveren want de zekerheid dat je alles (goed) voor de lens krijgt heb je inderdaad niet.
Daar is het mij niet om te doen. Ik wil gewoon mooie foto's maken van de kisten die hun best doen om er iets moois van te maken.
Omdat ik de static niet fotografeer, kan het zomaar zijn dat je wat vliegtuigen mist en dat was dit jaar het geval. Zo heb ik de Weather Herc en de Saudi tanker niet.
Toch wel twee kisten die ik graag gehad wilde hebben maar daar kreeg ik een bezoekende Saudi Herc voor terug. Ook niet verkeerd.
Het is weer een grote selectie maar goed, er zitten dan ook behoorlijk wat persoonlijke primeurs bij die ik graag met jullie wil delen.
1. Nog voordat we binnen waren een U-2 in de take-off. Vanwege het licht, de foto vaal gemaakt voor authenticiteit.
2. De twee Duitse NH-90's beten daarna de spits af.
3. "Onze" Chinooks gingen lekker laag over de startbaan weg. Daarna de hoogte in en een U-turn richting het oosten.
4. De Merlin met het karakteristieke landhuis op de achtergrond. P&V West ten top.
5. Dit was een "huh?" moment. Ik wist niet eens dat de Royal Navy Dauphins had. Primeurtje dus.
6. De Tsjechische Hip in een "kan niet kiezen" camo schema. De start van de vertrekdag leek overigens op een soort van heli days.
7. Nog een primeur: Italiaanse Harriers. Doe dan maar gelijk een tweezitter erbij.
8. Klu F-35 in... kwart(?) beast modus.
9. Een van de Italianen ging halverwege de baan weg waardoor ie nog lekker laag zat.
10. De dual vertrok wel vanaf de kop en deed nog een leuke wing wave.
11. Beide Rafales bankte ook waarbij de pass van de spare meer een knife edge was.
12. Hoe blij ben ik dan met 24mm full frame. Lijkt hier best nog wel op afstand maar het was erg dichtbij toen ik over de camera keek.
13. En weer een primeur: mijn eerste grijze camo SU-22 van de Polen. Tot nu toe alleen de originele kleuren voor de lens gehad.
14. Belgische A-400 support komt binnen en taxiet helemaal door naar achteren.
15. Uh... Die was al vertrokken. Kwam terug omdat ie vanwege een foutje in het vluchtplan niet over Frankrijk mocht.
16. De zon kwam overigens steeds beter door. Noemenswaardige regen hebben we eigenlijk niet meer gezien op maandag.
17. Wel fantastische wolkenluchten waar deze Hunter in hangt.
18. Passend camo schema op deze leuk bankende Alpha Jet.
19. De Spanjaarden nu lekker in de zon, in tegenstelling tot de zondag.
20. Een goed vol gepakte Typhoon. Nu is het niet erg dat je een onderkant ziet.
21. Lekker contrast in de foto. Daar was het dit jaar wel een leuke editie voor.
22. De demo Chinook komt ook lekker voorlangs gerold met een betrekkelijk rustige achtergrond.
23. Dit is dan anders; hoe groot kan het contrast zijn op Fairford.
24. Blauw en geel snap ik nog wel maar waar het rood vandaan komt is mij een raadsel.
25. Dit jaar een grijze CSAR in plaats van een zwarte. Is zeker ook een mooie bak.
26. De Amerikanen gingen er... op zijn Amerikaans uit. Gôh, wat ging dat hard.
27. En weer door met de primeurs. Aan de sensoren te zien is het een sneakerd, gebaseerd op een ATR-72.
28. Zo een hebben we tijdens APROC op Gilze-Rijen gezien. Sterker nog; het is dezelde.
29. De F-15 special had ik vorig jaar alleen op de grond. Een zuinig bankje laat de bovenkant een beetje zien.
30. Ja, nog even en de leuke camo kleuren van de Jordaan zijn niet meer te zien.
31. De Roemeen ging ook halverwege de baan weg en vertrok ronduit spectaculair.
32. Van de drie Denen trok de laatste nog schuin weg.
33. Laatste primeur van de dag: een militaire Saudi Herc. Civiele (L-100's) had ik al wel maar dit is toch leuker.
34. Even bestonden er zorgen of ze nog zouden gaan. De tijd tussen taxiën en take-off was namelijk een paar uur.
35. "Vrieske" kon er overigens ook wel wat van.
RIAT maandag 17 juli - Vertrekdag
Moderators: Zonan Adolfse, T-O, sgvolkel
-
- SGV Pro
- Berichten: 1983
- Lid geworden op: 29 jul 2012 09:05
- sgvolkel
- Site Admin
- Berichten: 3270
- Lid geworden op: 21 jul 2005 21:59
- Contacteer:
Re: RIAT maandag 17 juli - Vertrekdag
Prachtig! Je bent wat mij betreft geslaagd in je opzet.
De Hunter is voor mij de #1
De Hunter is voor mij de #1
T-Opa²
-
- SGV Pro
- Berichten: 1983
- Lid geworden op: 29 jul 2012 09:05
Re: RIAT maandag 17 juli - Vertrekdag
Dank je wel Theo!
- TWISTER
- SGV Top user
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 10 apr 2007 00:47
- Contacteer:
Re: RIAT maandag 17 juli - Vertrekdag
Mooi werk weer. Je hebt er zelfs een paar air-to-air bijzitten (16,17,18)
-
- SGV Pro
- Berichten: 1983
- Lid geworden op: 29 jul 2012 09:05
Re: RIAT maandag 17 juli - Vertrekdag
Dank je wel Ed.
-
- SGV Pro
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: 13 apr 2015 20:33
Re: RIAT maandag 17 juli - Vertrekdag
Ook hier weer een geweldig afwisselende serie met een paar lekkere hoeken. De groothoek MRTT is idd mooi, ik hou daar wel van, hoewel veel spotters toch graag met veel mm's fotograferen vind ik het wel mooi dat het 'dichtbij' van de foto afspat. Wat me in jouw series de laatste tijd wel op valt is dat je helemaal bent afgestapt bent van plaatjes waarbij de kist echt het beeld uit knalt, je houdt altijd een vrij ruim kader om het onderwerp heen, is dat vanwege de vele megapixels van jouw camera in samenwerking met een groot scherm voor bewerking? Maw knalt het dan toch al het scherm uit? Persoonlijk vind ik af en toe zo'n plaatje ook wel mooi, zeker als je op een telefoon zit te kijken.
Groet en fijne hei weken (neem aan dat je daar momenteel te vinden bent)!
Bart
Groet en fijne hei weken (neem aan dat je daar momenteel te vinden bent)!
Bart
-
- SGV Pro
- Berichten: 1983
- Lid geworden op: 29 jul 2012 09:05
Re: RIAT maandag 17 juli - Vertrekdag
Dank je wel Bart. De afwisseling probeer ik inderdaad steeds erin te houden. Fijn dat je dat ziet.
Hoewel ik ze nog wel maak en dus ook heb, hebben juist die foto's niet altijd mijn voorkeur. Zoals je weet, geef ik fotografielessen aan een MBO school en in de fotografie is juist ruimte, rust, kadrering, lijnenspel, "minder is meer" erg belangrijk. Ook het plaatsen van een object in de context hoort daar bij en dat is wat je aan mijn foto's ziet (zie deze en deze, waarop het vogelprobleem op Hohn in beeld gebracht is).
Sommige spotters geven inderdaad de voorkeur aan het afkappen van vleugels of "randje, randje". Dat is niet verkeerd, het is een stijl die bij spotters populair is. Het liefst zou ik helemaal niet met een telelens willen werken maar met standaard/groothoek. Dat is dan ook waarschijnlijk wat er met mij aan de hand is. Hoeveel procent ben ik spotter en hoeveel procent ben ik fotograaf? Ik denk 40%/60%. Daarbij kun je de "fotograaf-tak" ook nog opsplitsen in; een reportage maken (wat ik doe en beroepsmatig gedaan heb), of creatieve, kunstzinnige foto's maken. In dat laatste ben ik niet goed in.
Ik merk mijn voorkeur voor context vaak als ik met meerderen aan een hek sta: ik begin vroeger met knippen en stop later dan de rest.
Overigens heb ik ook nog foto's waarop de vliegtuigen nog kleiner afgebeeld zijn maar waar het mij juist weer om de wolken of smoke partijen gaat.
Het boven geschrevene is puur mijn visie en geen oordeel naar mensen die er anders over denken.
Leuk dat je daar over begint.bvdbogaert schreef: ↑28 jul 2023 07:18Wat me in jouw series de laatste tijd wel op valt is dat je helemaal bent afgestapt bent van plaatjes waarbij de kist echt het beeld uit knalt, je houdt altijd een vrij ruim kader om het onderwerp heen, is dat vanwege de vele megapixels van jouw camera in samenwerking met een groot scherm voor bewerking?
Hoewel ik ze nog wel maak en dus ook heb, hebben juist die foto's niet altijd mijn voorkeur. Zoals je weet, geef ik fotografielessen aan een MBO school en in de fotografie is juist ruimte, rust, kadrering, lijnenspel, "minder is meer" erg belangrijk. Ook het plaatsen van een object in de context hoort daar bij en dat is wat je aan mijn foto's ziet (zie deze en deze, waarop het vogelprobleem op Hohn in beeld gebracht is).
Sommige spotters geven inderdaad de voorkeur aan het afkappen van vleugels of "randje, randje". Dat is niet verkeerd, het is een stijl die bij spotters populair is. Het liefst zou ik helemaal niet met een telelens willen werken maar met standaard/groothoek. Dat is dan ook waarschijnlijk wat er met mij aan de hand is. Hoeveel procent ben ik spotter en hoeveel procent ben ik fotograaf? Ik denk 40%/60%. Daarbij kun je de "fotograaf-tak" ook nog opsplitsen in; een reportage maken (wat ik doe en beroepsmatig gedaan heb), of creatieve, kunstzinnige foto's maken. In dat laatste ben ik niet goed in.
Ik merk mijn voorkeur voor context vaak als ik met meerderen aan een hek sta: ik begin vroeger met knippen en stop later dan de rest.
Overigens heb ik ook nog foto's waarop de vliegtuigen nog kleiner afgebeeld zijn maar waar het mij juist weer om de wolken of smoke partijen gaat.
Het boven geschrevene is puur mijn visie en geen oordeel naar mensen die er anders over denken.