Beste spotters groep,
Ik heb een wellicht bijzonder verzoek.
Ik ben op zoek naar een foto van een Hunter, niet zomaar een Hunter maar dan specifiek de Hunter waar ik zelf inzat...
Maar eerst wil ik mij aan u voorstellen. Ik ben een oud luchtmachtvlieger. Ik ben na de opleiding in Canada (1977) en Twente bij het 316 squadron ingedeeld. Daarna heb ik F16 gevlogen onder anderen bij het 322 squadron op de vliegbasis Leeuwarden. Ik heb nooit op een van de squadron van Volkel gevlogen, ik hoop echter dat dat geen belemmering voor u is om mij te helpen.
Waar het mij om gaat is het volgende. In 1985 heb ik de luchtmacht verlaten en ben bij Martinair verder gegaan als F/O op de DC10. In 1990 werd ik gezagvoerder op de 767 en later ook in combinatie met de 757. In 2008 heb ben ik bij Emirates airlines in dienst getreden als DEC (Direct Entry Captain) op de 777. Ik woon en werk nog steeds in Dubai.
Gedurende mijn inmiddels lange luchtvaart carrière heb ik het nagelaten om veel foto’s te maken. Van mijn luchtmacht periode heb ik in totaal 6 foto’s waar ik zelf opsta. Inmiddels heb ik dat aantal behoorlijk kunnen uitbreiden dankzij de spotters inzet en internet. Wat nog ontbreekt is een foto van mij in de Hunter.
Ongeveer 10 jaar nadat ik de luchtmacht had verlaten ben ik uitgenodigd om als ‘observer’ te komen kijken op de vliegbasis Volkel. Er was daar een gemeenschappelijke oefening met Klu F16 s en een Engels squadron. Die brachten o.a. een Hunter mee in dual uitvoering. Ik ben toen uitgenodigd om daar een vlucht in mee te maken.
Tijdens het opstarten van de Huter op de flight line waren er vrij veel fotografen aanwezig die dit uitgebreid hebben vast gelegd. Het was de laatste vlucht van deze Hunter in Nederland want het Engelse squadron zou kort daarna stoppen met het vliegen van deze (laatste) Hunter. Ik weet zeker dat ik daar duidelijk in beeld ben. Canopy open (t was prachtig weer) en de arm ontspannen op de cockpit rand. Ik heb samen met de Engelse vlieger een uur lang boven Nederland rond gevlogen met aerobatics en later een aantal closed circuits, touch en go’s op Volkel. Het was fantastisch om na 10 jaar weer eens met een fighter over de kop te kunnen.
Helaas heb ik daar geen foto van.
Kunt u eens kijken of er ergens in het archief nog een foto bestaat van deze (mijn) Hunter vlucht?
De tijd waar zich dit afspeelde ongeveer 10 jaar nadat ik de KLu verlaten heb, dus zo rond 1995
Met vriendelijke groet
Etienne Beck
Capt 777
fotos Hunter op Volkel
Moderators: Zonan Adolfse, T-O, sgvolkel
-
- SGV Novice
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 26 jul 2013 20:27
- Aviator
- SGV Pro
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 16 feb 2006 19:51
- Locatie: Den Dungen
- Contacteer:
Re: fotos Hunter op Volkel
Wellicht staat er een foto bij de movements op de SGV-site, maar ik kan daar niet kijken, omdat ik nog steeds een virusmelding krijg als ik daarnaartoe wil.
Greetz,
Ad
Greetz,
Ad
- T-O
- Site Admin
- Berichten: 3195
- Lid geworden op: 14 mar 2006 16:09
- Locatie: Veghel
Re: fotos Hunter op Volkel
Ik heb de WV318 in 1993 op Volkel, er waren toen ook Buccaneers. Moet mijn logboek er even op nazien hoe en wat precies.
Maar wél alvast deze foto:
correcties: deze foto is van 01-10-1993
Maar wél alvast deze foto:
correcties: deze foto is van 01-10-1993
-
- SGV Pro
- Berichten: 3709
- Lid geworden op: 06 jan 2006 10:45
Re: fotos Hunter op Volkel
Was dit niet tijdens het zoveeljarig bestaan van 311 SQ in mei 1995? Ik meen dat er toen een Hunter naar Volkel was gekomen....etienne.beck schreef:De tijd waar zich dit afspeelde ongeveer 10 jaar nadat ik de KLu verlaten heb, dus zo rond 1995
Regards Oscar
- Mickey312
- SGV Pro
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 sep 2010 11:38
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: fotos Hunter op Volkel
Nee, dat was in 1991, tijdens 40 jaar 311. 311 is opgericht in 1951, dus in 1995 was er geen jubileum . Er waren regelmatig oefeningen met Buccaneers van o.a. 208 sqn en die hadden vaak ook een Hunter mee. In de afgelopen AIM had ik nog een foto staan van een zwarte Hunter op de base-flight / cross-servicing, maar dat was eerder, januari 1994.
Hier eerst een foto uit december 1992 genomen door m'n vader (XL568 van 208 in 111 sqn kleuren) en vervolgens twee genomen door mijzelf in januari 1994 (WV318 in het zwart en XF995 in Buccaneer-kleuren, beide van 208 sqn).
Hier eerst een foto uit december 1992 genomen door m'n vader (XL568 van 208 in 111 sqn kleuren) en vervolgens twee genomen door mijzelf in januari 1994 (WV318 in het zwart en XF995 in Buccaneer-kleuren, beide van 208 sqn).
Michael
Please do not copy any of my pictures to other forums or Facebook pages without my prior consent per pm.
Please do not copy any of my pictures to other forums or Facebook pages without my prior consent per pm.
-
- SGV Pro
- Berichten: 730
- Lid geworden op: 30 nov 2009 13:56
Re: fotos Hunter op Volkel
Hi Etienne 777,
Het kan nuttig zijn een exacte datum aan jouw huntervlucht te plakken. Dat levert een stevig zoekargument op.
Wellicht staat de datum én de tijd* in jou eigen logboekje, of weet je welke kist het was, welke kleuren ze had, de vlieger, het sqn?
*ochtend, middag, avond, dagrand?
Denkelijk kun je het via de RAF sqn-mensen nog e.e.a. aan details opvragen en hier weer terugmelden.
met de juiste data kun je misschien en makkelijker ook nog een foto van de kist -met jou erin- in de landing scoren.
groetjes
Het kan nuttig zijn een exacte datum aan jouw huntervlucht te plakken. Dat levert een stevig zoekargument op.
Wellicht staat de datum én de tijd* in jou eigen logboekje, of weet je welke kist het was, welke kleuren ze had, de vlieger, het sqn?
*ochtend, middag, avond, dagrand?
Denkelijk kun je het via de RAF sqn-mensen nog e.e.a. aan details opvragen en hier weer terugmelden.
met de juiste data kun je misschien en makkelijker ook nog een foto van de kist -met jou erin- in de landing scoren.
groetjes
5,, 4,, 3,, 2,, 1,,: Thunderbirds are go!
- T-O
- Site Admin
- Berichten: 3195
- Lid geworden op: 14 mar 2006 16:09
- Locatie: Veghel
Re: fotos Hunter op Volkel
Historische plaatjes, Michael! Mooi
-
- SGV Novice
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 26 jul 2013 20:27
Re: fotos Hunter op Volkel
t Kan best in 93 geweest zijn dat ik daar was.
Ik heb helaas verzuimd om mijn vlucht te registreren en kan daarom niet een exacte datum geven. En inderdaad er waren onder anderen ook Buccaneers en Jags.
Ik weet dat ik twee dagen te gast was op Volkel tijdens de gemeenschappelijke oefening. De eerste dag werd mijn vlucht uitgesteld wegens matig weer en het niet beschikbaar zijn van de start patronen voor de Hunter. Maar op dag twee werd er toch besloten dat ik met de Hunter mee mocht. Er waren nog 3 start patronen. Twee daarvan waren gereserveerd voor de terugvlucht van de Hunter naar Engeland. (Die start patronen weigerde nog wel eens werd mij verteld). Op de bewuste dag was ik al helemaal 'in-gestrapt' en zat klaar voor mijn vlucht. Na een aantal schakelingen werd er op de start knop gedrukt en...... helemaal niks.
De RAF vlieger begon zich al te verontschuldigen en los te koppelen uit de MB ejection seat. De TD kwam even kijken, besloten werd om de start cartridge even los te draaien. De cartridge was niet afgegaan, misschien gewoon geen goed contact? De crewchief draaide hem weer op z'n plek, extra stevig en gaf het 'OK' om het nog een keer te proberen. En ja hoor met een hoop geraas kwam de motor aan de praat.
Bij mij grote opluchting, het was het begin van een ongelofelijk mooie ervaring. Na zo'n 10 jaar weer over de kop met een fighter! Ik weet nog dat ik naast de herkenning van 'G' trekken tijdens de aerobatics, ook een heel sterke dejavu ervaring had, het met handschoenen aan schakelaars bedienen bijvoorbeeld, maar ook de geur in de cockpit, een mengeling van zweet olie en JP-4. De hele vlucht was een groot feest van totale herkenning!
Mocht er nog iemand een foto vinden van het opstarten op de flight line dan houd ik mij van harte aanbevolen!
Bedankt voor het zoeken.
Ik heb helaas verzuimd om mijn vlucht te registreren en kan daarom niet een exacte datum geven. En inderdaad er waren onder anderen ook Buccaneers en Jags.
Ik weet dat ik twee dagen te gast was op Volkel tijdens de gemeenschappelijke oefening. De eerste dag werd mijn vlucht uitgesteld wegens matig weer en het niet beschikbaar zijn van de start patronen voor de Hunter. Maar op dag twee werd er toch besloten dat ik met de Hunter mee mocht. Er waren nog 3 start patronen. Twee daarvan waren gereserveerd voor de terugvlucht van de Hunter naar Engeland. (Die start patronen weigerde nog wel eens werd mij verteld). Op de bewuste dag was ik al helemaal 'in-gestrapt' en zat klaar voor mijn vlucht. Na een aantal schakelingen werd er op de start knop gedrukt en...... helemaal niks.
De RAF vlieger begon zich al te verontschuldigen en los te koppelen uit de MB ejection seat. De TD kwam even kijken, besloten werd om de start cartridge even los te draaien. De cartridge was niet afgegaan, misschien gewoon geen goed contact? De crewchief draaide hem weer op z'n plek, extra stevig en gaf het 'OK' om het nog een keer te proberen. En ja hoor met een hoop geraas kwam de motor aan de praat.
Bij mij grote opluchting, het was het begin van een ongelofelijk mooie ervaring. Na zo'n 10 jaar weer over de kop met een fighter! Ik weet nog dat ik naast de herkenning van 'G' trekken tijdens de aerobatics, ook een heel sterke dejavu ervaring had, het met handschoenen aan schakelaars bedienen bijvoorbeeld, maar ook de geur in de cockpit, een mengeling van zweet olie en JP-4. De hele vlucht was een groot feest van totale herkenning!
Mocht er nog iemand een foto vinden van het opstarten op de flight line dan houd ik mij van harte aanbevolen!
Bedankt voor het zoeken.