Nog een setje gemaakt in de herdenkingsweek rondom Market Garden.
Iedere 5 jaar komt het `XXX Corps Military Remembrance Convoy Belgium/Netherlands' naar de streek, zij rijden in circa 250 Authentieke voertuigen in verschillende kolonnes de route van Leopoldsburg naar Nijmegen. Bijzonder om eens te gaan bekijken en op de diverse locaties waar zij kampement hebben kunnen vaak ook leuke plaatjes gemaakt worden. Op deze woensdag deed een gedeelte Overasselt aan alwaar ze bij de oude DZ kampement hadden. Het grootste gedeelte van de voertuigen was inmiddels door naar hun kamp in Groesbeek, maar ook in Overasselt was nog steeds het nodige te zien. Leuk ook om in gesprek te gaan met de dames en heren die hieraan deel nemen. Ik plaats hier geen voertuigfoto's omdat ik die bij deze gelegenheid vooral aan het rondneuzen was. Deze post is sowieso een zijstap van de kern van onze hobby, maar het parachutespringen zou deze middag en avond bij deze DZ een wat bijzondere afloop hebben.
De marsorders voor de diverse eenheden van 'XXX corps"
Overasselt 202409180131500 by Bart van den Bogaert, on Flickr
De middag zou het RCPT ook nog een aantal sprongen maken op de DZ van Overasselt. Er moest even gewacht worden want het springen bij Wolfheze had vertraging opgelopen waardoor de eerste sprongen een uur later begonnen dan gepland.
Toen het eindelijk zover was gooide ze er eerst een paar markers uit om de invloed van de wind te bepalen. Het waaide behoorlijk en de markers waaide over de publiekszone, over het kampement, over de N846 (die niet afgesloten was) en over de huizen aan de overzijde van de weg. Ik was dan ook verbaasd dat bij het volgende rondje de heren op dezelfde plek uitstapte als dat de markers eruit waren gegooid. Het resultaat was dan ook dat er maar een enkele para op de DZ lande, het merendeel waaide over de publiekszone en kwam of op de weg tussen het verkeer neer, of tussen de huizen en velden aan de overzijde van de weg. Spectaculair om te zien, dat zeker. Een joviale Amerikaan die tussen de auto's terecht kwam vond zijn sprong toch wel 'one of the trickiest', maar hij had er wel lol in gehad volgens mij.
Overasselt 202409180041500 by Bart van den Bogaert, on Flickr
Ze waaide recht over ons heen
Overasselt 202409180051500 by Bart van den Bogaert, on Flickr
De enige die de DZ 'haalde'
Overasselt 202409180031500 by Bart van den Bogaert, on Flickr
De rest ging over de bomen
Overasselt 202409180151500 by Bart van den Bogaert, on Flickr
We besloten de 2e sortie ook nog even af te wachten, dat zat er nog net in voordat we thuis aan de soep moesten.
er sprongen er maar 2 of 3, want de wind was nog verder aangetrokken. De Dak ging terug naar Eindhoven, maar maakte nog wel een wat kortere draai zodat ie wat beter te fotograferen was.
Overasselt 202409180081500 by Bart van den Bogaert, on Flickr
Toen we thuis aan het eten zaten zag Bruce op ADSB dat ze toch weer aan het springen waren. Met de kinderen nog even terug geweest en bij aankomst zagen we een para in de boom hangen. De brandweer was er inmiddels bij, maar een sloot belemmerde de hoogwerker om bij de boom te komen. Deze moest opnieuw positie kiezen.
Overasselt 202409180161500 by Bart van den Bogaert, on Flickr
De Dakota was niet veel later al weer terug en gooide er in de eerste run meteen 11 uit. Ik vermoed dat de invallende duisternis hier een rol speelde om de heren zo snel mogelijk 'buiten te zetten', maar dat is speculatief.
Overasselt 202409180171500 by Bart van den Bogaert, on Flickr
De para's aan de linkterzijde van de foto zouden allemaal in de bossage links van de DZ eindigen, waar de onfortuinlijke springer van een uurtje eerder nog steeds in de boom hing
Overasselt 202409180181500 by Bart van den Bogaert, on Flickr
Overasselt 202409180091500 by Bart van den Bogaert, on Flickr
Overasselt 202409180121500 by Bart van den Bogaert, on Flickr
Daarna werd het een uur lang een circus van sirenes, een stuk of 15 politie/marechaussee voertuigen, een paar ambulances, verschillende brandweer eenheden, een politie heli en een speciaal hoogtereddingsteam uit Utrecht werden opgetrommeld om de de heren te helpen. Er zouden diverse gewonden zijn gevallen en het haalde het landelijk nieuws deze avond.
een week later las ik in de krant dat er door dieven bomen waren gekapt om de dure parachutes te bemachtigen die er nog steeds in hingen....
Overasselt 20240918 Market Garden
Moderators: Zonan Adolfse, T-O, sgvolkel
-
- SGV Pro
-
- SGV Pro
Re: Overasselt 20240918 Market Garden
Mooi verhaal Bart met een triest einde. Triest omdat er mensen zijn die weer denken zomaar alles te kunnen slopen en mee te kunnen nemen.
Het verhaal van de parachutisten in bomen doet me denken aan de jaren 70, toen bij onze camping ook regelmatig gesprongen werd en de manschappen ook in de bomen of zelfs op de caravans terecht kwamen.
Het verhaal van de parachutisten in bomen doet me denken aan de jaren 70, toen bij onze camping ook regelmatig gesprongen werd en de manschappen ook in de bomen of zelfs op de caravans terecht kwamen.
- sgvolkel
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Overasselt 20240918 Market Garden
Inderdaad triest.... bomen kappen om parachutes te stelen. Ongelooflijk!
Ook onbegrijpelijk dat ze de streamers/markers niet opvolgen! Daar zal wel een evaluatie over komen.
Maar toch... leuke foto's!
Ook onbegrijpelijk dat ze de streamers/markers niet opvolgen! Daar zal wel een evaluatie over komen.
Maar toch... leuke foto's!
T-Opa²