De laatste collectie "levende" vliegtuigen ga ik nu plaatsen. Hierna volgt nog een museumtopic.
Waar we bij NAS Whidbey anderhalve dag zijn geweest, hebben we bij andere vliegvelden halve dagen gestaan. Soms was dat genoeg, soms wilde ik best wel langer blijven.
Boeing velden
Rond Seattle zijn er drie velden waar verschillende Boeings gebouwd worden: Paine, Boeing Field (King country) en Renton.
We zijn daar rond gaan rijden om te kijken wat voor militair spul er allemaal staat. We zijn voornamelijk KC-46's tegengekomen.
1. Soms was het zicht goed en kon je over het hek fotograferen.
2. Er stond ook een Japanner in de stijgers. De grijze kleur wijkt af van de kisten die nu bij JASDF in dienst zijn.
3. Bij Museum of Flight op Boeing Field kwamen we een oude bekende tegen.
4. Ik weet het niet zeker meer maar ik dacht dat deze P8 op het platform van het Boeing Delivery Center stond.
McChord Field
Daar had ik veel van verwacht maar dat kwam helaas niet uit. Toen we aankwamen bleek er een dubbel hek te zijn waardoor fotograferen op het platform onmogelijk was. De nummeraars konden wel hun hart ophalen want er stonden genoeg C-17's en KC-46's. Later kwamen we erachter dat een eindje verderop het tweede hek naar beneden ging. Zodoende konden we door het eerste hek over de tweede heen fotograferen. Het was echter zo warm dat de heat haze enorm was. Er stonden ook nog twee F-35's met tail code VT. Die vertrokken wel maar waren eigenlijk niet te fotograferen. De vier Raptors stonden lekker verstopt achter een C-17.
5. Overzicht van het centrale deel met verkeerstoren.
6. Een tweetal KC-46's.
7. Op dit formaat valt de heat haze nog mee.
8. De Marines Herc heeft een leuke staartcode.
Portland ANG Redhawks
De verwachting was, dat we bij Portland op een parkeergarage konden staan zoals we dat op Eindhoven kennen. Het was een joekel van een garage en ik moest nog even zoeken wat de beste plek was. Uiteindelijk konden we nog twee etages naar beneden omdat dat gedeelte het dichtst bij de baan lag. De F-15's vlogen af en aan want ze waren met een hot pit refueling oefening bezig. Waarschijnlijk vlogen ze daarom niet met externe tanks. Ze waren ook steeds maar kort weg. Veel vliegbewegingen dus in korte tijd. Ik kwam twee F-15's tegen die ik ook op Leeuwarden heb gezien: 86-151 en 84-031. De anderen waren allemaal nieuw voor mij.
9. Nog genomen vanaf de bovenste etage waardoor je op de baan kijkt.
10. Op de voorgrond een Leeuwarden-ganger en op de achtergrond taxiet een F-15 naar de hot pit.
11. Op deze achtergrond staat een net nieuw afgeleverde F-15EX. Die heeft helaas niet gevlogen.
12. De kisten bleven laag bij de take-off.
13. Overzichtje van de hot pit refueling.
14. We zijn inmiddels afgedaald naar de laagst mogelijke etage. Vind ik altijd nog het mooiste. Op Eindhoven ga ik ook niet altijd op de hoogste etage van P4 staan.
15. De zon staat inmiddels op de baan. Het licht staat nu mooi op de rug van de kist.
16. Op de achtergrond een halve F-15.
17. Ik kan nog heel veel meer plaatsen vanwege de vele vliegbewegingen maar ik eindig de Portland reeks met de andere kist die ik op Leeuwarden gezien heb.
Boeing Field
Op de terugweg naar Vancouver voor de vlucht naar Calgary gingen we nog even langs Boeing Field want we hadden de tip gekregen dat er twee Canadese T-6'en zouden staan.
18. Toen we aankwamen stond de eerste al te draaien.
19. De tweede heb ik ook taxiënd maar voor de afwisseling plaats ik deze vliegende.
20. Toen we weer in de auto zaten, zagen we ineens een Coast Guard Gulf. Snel stoppen en eruit voor deze hit and run foto.
Cold Lake
Ja. Daar werd veel van verwacht. Er staan daar veel eenheden en testeenheden. Echter, was er al een bericht binnen gekomen dat het avondvliegen was deze dag. Dat is pech hebben. We hebben de hele dag in de hitte gestaan en in de busjes gezeten in de hoop dat er toch iets ging gebeuren. En dat was gelukkig het geval, zij het niet al te veel. De Polaris vertrok toen een deel van de groep naar een museum was en halverwege de middag kwam de demo Hornet met spare terug. Weer een half uur later kwam er een kist terug uit Alaska. Na de klok van vijf uur begonnen de avondmissies. Er werden gelijk 4 Hornets, 4 Alpha Jets en 2 Skyhawks eruit gegooid. Die laatste twee pakten een andere baan, dus die hebben we niet.
21. De Polaris, genomen bij de crash gate waar een mooi gat zat. Hoe lang gaan we deze nog zien?
22. De demo in een mooi zonnetje. We zijn hiervoor naar de andere kant van de baan gereden.
23. En de spare. Het is dezelfde als in Abbotsford want ze zijn tussendoor niet naar huis geweest.
24. Een half uur later weer in de auto want er kwam een kist terug van Alaska.
25. Het avondvliegen. Op de scanner hoorden we dat er een andere baan gebruikt ging worden. Weer snel in de auto's dus.
26. Ook hier ging het hek heuvel af waardoor we er overheen konden fotograferen.
27. Ik weet niet hoe het voor de andere fotografen was maar ik vond het licht bij het vertrek heel sfeervol.
28. Een blauwe camo zoals we die ook van Wittmund kennen. Leuk dat ik ze ook een keer in Canada zelf gezien heb.
29. Na het vertrek zijn we bij McDonalds gaan eten (lekker snel) en waren we net op tijd terug voor de landing van de Polaris. Was ook "even" op en neer naar Alaska.
30. De zon zakte steeds verder weg waardoor ook de landing sfeervol was.
31. Zou ik met deze serie ook ex Australiërs gefotografeerd hebben?
32. Kort na de Hornets kwamen ook de vier Alpha Jets terug.
33. En hiermee eindigt dan deze diverse serie en hoop ik dat die in de smaak valt.
Volgende week het laatste deel: de musea.
USA en Canada 2024 MIL allerlei
Moderators: Zonan Adolfse, T-O, sgvolkel
-
- SGV Pro
- Berichten: 2060
- Lid geworden op: 29 jul 2012 09:05
-
- SGV Pro
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 13 apr 2015 20:33
Re: USA en Canada 2024 MIL allerlei
Een fraaie serie weer uit een hoek van de USA/Canada waaruit je niet zo vaak iets te zien krijgt.
De Portland F-15's op hun eigen veld zijn wel topvangsten als je het mij vraagt, hoewel die CF-188's in een avond zonnetje zijn ook heel vet en dan mag je natuurlijk niet de fraaie P-3 plaat vergeten, misschien wel de topper van deze serie. Jammer dat het om McChord niet meeviel, tja af en toe moet je ook een beetje geluk hebben....
De Portland F-15's op hun eigen veld zijn wel topvangsten als je het mij vraagt, hoewel die CF-188's in een avond zonnetje zijn ook heel vet en dan mag je natuurlijk niet de fraaie P-3 plaat vergeten, misschien wel de topper van deze serie. Jammer dat het om McChord niet meeviel, tja af en toe moet je ook een beetje geluk hebben....
-
- SGV Pro
- Berichten: 2060
- Lid geworden op: 29 jul 2012 09:05
Re: USA en Canada 2024 MIL allerlei
Dank je wel Bart.
Het gebied waar we in zaten (Vancouver, Seattle) baarde me eerlijk gezegd wel zorgen vanwege de vele natte dagen per jaar die ze daar hebben. Waarschijnlijk is het daarom een niet veel bezochte bestemming voor de luchtvaartliefhebber.
Maar we hebben eigenlijk gewoon prachtig weer gehad buiten een paar dagen bewolking wat nog niet eens zo slecht uit kwam. En gezien de kleur van het gras heeft het al langere tijd niet geregend.
Het gebied waar we in zaten (Vancouver, Seattle) baarde me eerlijk gezegd wel zorgen vanwege de vele natte dagen per jaar die ze daar hebben. Waarschijnlijk is het daarom een niet veel bezochte bestemming voor de luchtvaartliefhebber.
Maar we hebben eigenlijk gewoon prachtig weer gehad buiten een paar dagen bewolking wat nog niet eens zo slecht uit kwam. En gezien de kleur van het gras heeft het al langere tijd niet geregend.
- jesse van den broek
- SGV Pro
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 23 mar 2019 10:53
- Locatie: Boxtel, Netherlands
- Contacteer:
-
- SGV Pro
- Berichten: 2060
- Lid geworden op: 29 jul 2012 09:05
- sgvolkel
- Site Admin
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: 21 jul 2005 21:59
- Contacteer:
Re: USA en Canada 2024 MIL allerlei
Hé, waarom zie ik deze serie nu pas?
En JA, ook deze vallen prima in de smaak! Wat een heerlijke afwisseling.
En dank je voor de bijschriften.
En JA, ook deze vallen prima in de smaak! Wat een heerlijke afwisseling.
En dank je voor de bijschriften.
T-Opa²
-
- SGV Pro
- Berichten: 2060
- Lid geworden op: 29 jul 2012 09:05