Gedragsregels GLV

Voor berichten m.b.t. Vliegbasis Eindhoven en GLV V

Moderators: Zonan Adolfse, T-O, sgvolkel

Plaats reactie
T-O
Site Admin
Site Admin

Gedragsregels GLV

Bericht door T-O » 18 feb 2024 11:34

Ik ben op zoek naar eerder geplaatste "gedragsregels"op de GLV.
Wie???

bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro

Re: Gedragsregels GLV

Bericht door bvdboomen » 18 feb 2024 12:58

Ik weet dat de gedragsregels op de Facebookpagina van GRAS hebben gestaan.

Een paar vanuit mijn eigen ervaringen en interpretaties:

- Hesje aan (al zijn de meningen hierover verdeeld maar DHC verzoekt het regelmatig). Is ook afhankelijk van de soort oefening
- Niet binnen 10 voor 2 voor een heli staan. Head-on is alleen mogelijk als je bij een boom (liefst bosrand) staat en de crew het toe laat en de heli static is.
- Niet naar een heli rennen en altijd via de eilandjes, bomen of bosranden lopen.
- Niet in het uitvliegpad gaan staan.
- Niet op de open zand- of heidevlakte gaan staan als er een heli vliegt.
- Altijd oversteken als de heli voorbij is en je zeker weet dat het gevlogen circuit groot genoeg is om de overkant te halen.
- Geen drones gebruiken (duh).
- Voor je eigen veiligheid en dat van de camera: let op de down wash en de windrichting.
- Kijk altijd naar de loadmasters. Die geven vaak aanwijzingen, ook als je aan de zijkant staat. Ze willen nogal eens zijwaarts wegvliegen.
- Zolang de loadmasters zwaaien, doe je het goed.
- Laat geen rommel achter.
- Hulzen rapen zonder vergunning is tegenwoordig verboden. De boete is niet mals.
- Verstoor geen oefeningen en negeer de aanwijzingen van de grondtroepen/instructeurs niet.
- Jaag geen fotografische beelden na maar laat het gebeuren. Je zult zien dat de mogelijkheden voldoende zijn.
- Probeer zoveel mogelijk de heide te ontzien en loop via de (olifanten)paden.
- Eerste keer op de GLV? Loop met een ervaren GLV fotograaf mee.
- Corrigeer elkaar als je ziet dat iemand het niet zo nauw neemt met de regels.

Ik zal nog wel wat vergeten maar dit is wat er zo in me op komt.

T-O
Site Admin
Site Admin

Bericht door T-O » 19 feb 2024 10:09

Dit lijkt mij aardig kompleet; dank je Ben!

Thunderbird 1
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door Thunderbird 1 » 19 feb 2024 13:33

Hulzen zoeken / rapen verboden? boetes? Goh.
er lopen nogal eens vrolijke tieners rond (en oudere snuiters....) die dit als lolleltje of zelfs als hobby hebben. --Ieder zi'n ding. --
Groen gedacht denk ik dat ze de natuur op hun eigen kleine manier helpen schoon te maken van zone-vreemde vervuil(en)de metalen objecten. Mooi toch.
Laat die mensen lekker die dingen rapen. en (de meeste :lol: ) inleveren bij de terreinbeheerder. Net als de kerstbomen, heb je er een x-aantal, dan krijg je een appel, een poster van een legervoertuig, een badge, sticker of iets heel anders als aardigheidje. :idea: = win-win. Recycle

De terreinbeheerder mag ze niet zelf gaan cashen bij de metaalboer, dat is niet oke. :wink: Moet wel in het mindef potje terugvloeien. "Nieuwe kogels.nl"
5,, 4,, 3,, 2,, 1,,: Thunderbirds are go!

T-O
Site Admin
Site Admin

Bericht door T-O » 20 feb 2024 09:25

Thunderbird 1 schreef:
19 feb 2024 13:33
Hulzen zoeken / rapen verboden? boetes? Goh.
er lopen nogal eens vrolijke tieners rond (en oudere snuiters....) die dit als lolleltje of zelfs als hobby hebben. --Ieder zi'n ding. --
Groen gedacht denk ik dat ze de natuur op hun eigen kleine manier helpen schoon te maken van zone-vreemde vervuil(en)de metalen objecten. Mooi toch.
Laat die mensen lekker die dingen rapen. en (de meeste :lol: ) inleveren bij de terreinbeheerder. Net als de kerstbomen, heb je er een x-aantal, dan krijg je een appel, een poster van een legervoertuig, een badge, sticker of iets heel anders als aardigheidje. :idea: = win-win. Recycle

De terreinbeheerder mag ze niet zelf gaan cashen bij de metaalboer, dat is niet oke. :wink: Moet wel in het mindef potje terugvloeien. "Nieuwe kogels.nl"
Ik weet helaas niet wat de gedachte is achter het verbod om hulzen te rapen. Ik zou het logisch vinden als Defensie die zelf verwijdert en hergebruikt.
Maar je idee van inzamelen en inleveren tegen leuke items zie ik ook wel zitten ;)

bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door bvdboomen » 20 feb 2024 09:28

Een van de redenen die ik op de hei gehoord heb is, dat teveel mensen de oefeningen verstoren omdat ze al gaan rapen terwijl de oefening nog bezig is.

T-O
Site Admin
Site Admin

Bericht door T-O » 20 feb 2024 09:59

bvdboomen schreef:
20 feb 2024 09:28
Een van de redenen die ik op de hei gehoord heb is, dat teveel mensen de oefeningen verstoren omdat ze al gaan rapen terwijl de oefening nog bezig is.
En dat is een hele goede reden!

bvdbogaert
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door bvdbogaert » 20 feb 2024 19:07

T-O schreef:
20 feb 2024 09:59
bvdboomen schreef:
20 feb 2024 09:28
En dat is een hele goede reden!
Heb het een aantal jaren geleden wel gezien dat de mariniers in denking lagen en aan het 'schieten' waren terwijl er diverse ongecamoufleerde gasten op 2 meter achter gingen staan,( bij diverse mariniers) in afwachting van het moment dat ze hulzen konden rapen. Absurd gezicht. Je zult echt geen boete oplopen als je een hulsje vindt en meeneemt.

Plaats reactie