Radom Airshow 2023
Moderators: Zonan Adolfse, T-O, sgvolkel
-
- SGV Pro
Radom Airshow 2023
In Polen vond op 26 en 27 augustus weer de Radom Airshow plaats. Ik was echter met 4Aviation al op 23 augustus in Polen waar we begonnen bij Minsk Mazowiecki. De Poolse SU-22's en Mig-29's vlogen vanaf deze basis voor de oefening van het lucht defilé. Op 24 en 25 augustus hebben we de aankomsten en oefeningen in de landing vastgelegd. Omdat er op 25 augustus een spottersdag was, werd de show-center helemaal naar onze kant toe geschoven zodat we lekker dicht op de actie stonden.
De Polen hebben flink uitgepakt. Zo waren de nieuwe Merlin en FA-50 te zien. Beide toestellen zijn nog niet in actieve dienst. De Merlin werd nog door de fabrieksvliegers gevlogen en is na de show ook weer naar Engeland terug gegaan. De twee FA-50's werden zelfs door Zuid-Koreaanse vliegers gevlogen maar zijn al wel afgeleverd aan de Poolse luchtmacht. Ook nieuw voor mij waren de M-346 trainers die ik gelijk een hele boel voor de lens heb gekregen en de Pools Blackhawk die ook daadwerkelijk zwart is.
Het lucht defilé was weer groots met erg veel vliegtuigen en helicopters verdeeld in maar liefst 17 formaties. Dat is veel meer dan ik in 2015 heb gezien en er zaten leuke dingen tussen zoals de nieuwe Blackhawk, een Mi-14, de FA-50, Mig-29's (niet allemaal weg dus) en SU-22's, De VIP vloot met een 737, een Gulfstream en SW-3 en Mi-8 helis.
Anders dan andere jaren vond er op zaterdag ook een nachtshow plaats die ronduit spectaculair zou eindigen: Een SU-22 met een photo recce pod, die felle "licht ladingen" lanceerde om de grond te belichten voor nachtelijke fotoverkenning. Ook de Hercules met zijn flare burst viel bijzonder goed in de smaak.
Kortom, vijf dagen lang een heleboel moois voor de lens gehad. Daarom een vrij grote post van 50 foto's. Ik hoop dat de laatste foto net zoveel aandacht krijgt als de eerste.
Veel kijkplezier!
1. Op Minsk Mazowiecki konden we nog oud-Sovjet tijdperk jets pakken.
2. In de landing was het mogelijk om door het gaas van het hek op de baan te fotograferen.
3. Hier ben ik erg blij mee: een SAR heli van de Poolse marine.
4. De FA-50 voor de static.
5. De Merlin draagt nog een Britse registratie en ging iedere avond terug naar Swidnik.
6. De Polen hebben een M-346 demo team. Door de verschuiving van de display-box vanwege de spottersdag, gebeurde het allemaal boven ons hoofd.
7. F-16 voor de static.
8. In 2015 had ik ze nog militair. Nu hebben ze een civiele registratie.
9. De Merlin hing onder een lekker wolkendek.
10. Ook nieuw voor mij; een Kroatische Blackhawk.
11. Ook deze Kroatische Kiowa was nieuw voor mij. Beiden kwamen helaas in donker weer binnen.
12. De Duitse Orion vroeg een low approach aan alvorens te landen.
13. Deze Duitse A400 kwam ook niet gelijk binnen. De foto is wat arty bewerkt.
14. De Belg kwam wel gelijk binnen zeilen.
15. Nog een transportbak die niet gelijk binnen kwam; de Poolse Hercules.
16. Dannebrog, die op Fairford nog stuk was.
17. De PdS waren naast Team Orlik het enige demoteam op de show.
18. Ze vlogen zoals altijd weer lekker strak maar voor hoe lang nog?
19. Ik had wat zonnebloemen gevonden voor in de landing.
20. Deze AN-2 kwam lekker kort indraaien voor de landing en stond binnen 50 meter stil.
21. Sfeervol plaatje van twee Mig-15's (Lim 2).
22. Ze vlogen een zeer strakke demo.
23. En in de landing, dwars door het hek genomen...
De airshow zelf
24. Op de dag van de airshow even op de basis geweest voor de (kleine) static waar deze AH-64E van de Amerikanen stond.
25. Ook deze primeur in de vorm van een Poolse Blackhawk wilde ik vast leggen. Later vloog er in het defilé nog eentje mee.
26. En weer buiten het veld (zuidkant). Het defilé zelf met een viertal Mi-2 helicopters.
27. Gevolgd door drie Hips.
28. Het zal ook niet lang meer duren voordat die uit de vaart worden genomen. Polen verwestert snel.
29. Een leuke combi van een Mi-8/17 en een Mi-14.
30. Er vlogen ook VIP heli's mee waaronder deze W-3 Sokols.
31. Keuzes, keuzes, wat laat ik nu zien van de vele formaties... We gaan snel door naar de SU-22's.
32. De Fulcrums zijn ook nog aanwezig. Ik dacht dat die niet meer vlogen maar blijkbaar toch wel.
33. Uiteraard mogen de F-16's niet ontbreken. Een formatie met twee duals erbij.
34. Als laatste, een symbolische overdrachtsformatie. Ze kwamen daarna nog terug met een alles vertellende break tussen beide kisten.
35. Een SU-22 breekt weg na een ground attack met flinke explosies.
36. De Mig-29 tijdens de break met de FA-50. Ik heb ze ook nog samen maar vond dit wel een mooie plaat.
37. De Griek met veel topside passes omdat we buiten het veld stonden.
38. Een Casa-demo... Ja. De bomen geven wat extra kleur en body.
39. Met de demo van Dannebrog kwamen ook de wolken. Zeer welkom want het was bloedheet.
40. Anders dan veel andere helicopters, kwam de Merlin wel helemaal onze kant op.
41. De indrukwekkende Finse demo, nu met flares.
42. De Typhoondemo is grotendeels verknald door rooksporen van een stel Extra 330's die hiervoor zaten.
43. Vrieske trok lekker veel vapor.
44. Het Red Bull blok bestond ondermeer uit deze twee Alpha Jets.
45. De Poolse F-16 demo was de laatste act van het dagprogramma. Hierna zou de avondshow beginnen.
46. Daar was deze Orlen Aerobatic Group "Żelazny" te zien.
47. Flabbergasted, spectacular, mind gobbling, etc. Andere woorden had ik er niet voor.
48. Het betreft een fotoverkennings-pass waarbij ontploffende patronen de hele hemel verlichtte. Dus ook het vliegtuig. Het was moeilijk timen omdat de flitsen net zo snel waren als flitslicht.
49. Hoe contrastrijk is dan deze zwever die rare capriolen uithaalde.
50. Het was ook wachten op de Herc die, als een ware finale, een flinke flare-burst toonde.
De Polen hebben flink uitgepakt. Zo waren de nieuwe Merlin en FA-50 te zien. Beide toestellen zijn nog niet in actieve dienst. De Merlin werd nog door de fabrieksvliegers gevlogen en is na de show ook weer naar Engeland terug gegaan. De twee FA-50's werden zelfs door Zuid-Koreaanse vliegers gevlogen maar zijn al wel afgeleverd aan de Poolse luchtmacht. Ook nieuw voor mij waren de M-346 trainers die ik gelijk een hele boel voor de lens heb gekregen en de Pools Blackhawk die ook daadwerkelijk zwart is.
Het lucht defilé was weer groots met erg veel vliegtuigen en helicopters verdeeld in maar liefst 17 formaties. Dat is veel meer dan ik in 2015 heb gezien en er zaten leuke dingen tussen zoals de nieuwe Blackhawk, een Mi-14, de FA-50, Mig-29's (niet allemaal weg dus) en SU-22's, De VIP vloot met een 737, een Gulfstream en SW-3 en Mi-8 helis.
Anders dan andere jaren vond er op zaterdag ook een nachtshow plaats die ronduit spectaculair zou eindigen: Een SU-22 met een photo recce pod, die felle "licht ladingen" lanceerde om de grond te belichten voor nachtelijke fotoverkenning. Ook de Hercules met zijn flare burst viel bijzonder goed in de smaak.
Kortom, vijf dagen lang een heleboel moois voor de lens gehad. Daarom een vrij grote post van 50 foto's. Ik hoop dat de laatste foto net zoveel aandacht krijgt als de eerste.
Veel kijkplezier!
1. Op Minsk Mazowiecki konden we nog oud-Sovjet tijdperk jets pakken.
2. In de landing was het mogelijk om door het gaas van het hek op de baan te fotograferen.
3. Hier ben ik erg blij mee: een SAR heli van de Poolse marine.
4. De FA-50 voor de static.
5. De Merlin draagt nog een Britse registratie en ging iedere avond terug naar Swidnik.
6. De Polen hebben een M-346 demo team. Door de verschuiving van de display-box vanwege de spottersdag, gebeurde het allemaal boven ons hoofd.
7. F-16 voor de static.
8. In 2015 had ik ze nog militair. Nu hebben ze een civiele registratie.
9. De Merlin hing onder een lekker wolkendek.
10. Ook nieuw voor mij; een Kroatische Blackhawk.
11. Ook deze Kroatische Kiowa was nieuw voor mij. Beiden kwamen helaas in donker weer binnen.
12. De Duitse Orion vroeg een low approach aan alvorens te landen.
13. Deze Duitse A400 kwam ook niet gelijk binnen. De foto is wat arty bewerkt.
14. De Belg kwam wel gelijk binnen zeilen.
15. Nog een transportbak die niet gelijk binnen kwam; de Poolse Hercules.
16. Dannebrog, die op Fairford nog stuk was.
17. De PdS waren naast Team Orlik het enige demoteam op de show.
18. Ze vlogen zoals altijd weer lekker strak maar voor hoe lang nog?
19. Ik had wat zonnebloemen gevonden voor in de landing.
20. Deze AN-2 kwam lekker kort indraaien voor de landing en stond binnen 50 meter stil.
21. Sfeervol plaatje van twee Mig-15's (Lim 2).
22. Ze vlogen een zeer strakke demo.
23. En in de landing, dwars door het hek genomen...
De airshow zelf
24. Op de dag van de airshow even op de basis geweest voor de (kleine) static waar deze AH-64E van de Amerikanen stond.
25. Ook deze primeur in de vorm van een Poolse Blackhawk wilde ik vast leggen. Later vloog er in het defilé nog eentje mee.
26. En weer buiten het veld (zuidkant). Het defilé zelf met een viertal Mi-2 helicopters.
27. Gevolgd door drie Hips.
28. Het zal ook niet lang meer duren voordat die uit de vaart worden genomen. Polen verwestert snel.
29. Een leuke combi van een Mi-8/17 en een Mi-14.
30. Er vlogen ook VIP heli's mee waaronder deze W-3 Sokols.
31. Keuzes, keuzes, wat laat ik nu zien van de vele formaties... We gaan snel door naar de SU-22's.
32. De Fulcrums zijn ook nog aanwezig. Ik dacht dat die niet meer vlogen maar blijkbaar toch wel.
33. Uiteraard mogen de F-16's niet ontbreken. Een formatie met twee duals erbij.
34. Als laatste, een symbolische overdrachtsformatie. Ze kwamen daarna nog terug met een alles vertellende break tussen beide kisten.
35. Een SU-22 breekt weg na een ground attack met flinke explosies.
36. De Mig-29 tijdens de break met de FA-50. Ik heb ze ook nog samen maar vond dit wel een mooie plaat.
37. De Griek met veel topside passes omdat we buiten het veld stonden.
38. Een Casa-demo... Ja. De bomen geven wat extra kleur en body.
39. Met de demo van Dannebrog kwamen ook de wolken. Zeer welkom want het was bloedheet.
40. Anders dan veel andere helicopters, kwam de Merlin wel helemaal onze kant op.
41. De indrukwekkende Finse demo, nu met flares.
42. De Typhoondemo is grotendeels verknald door rooksporen van een stel Extra 330's die hiervoor zaten.
43. Vrieske trok lekker veel vapor.
44. Het Red Bull blok bestond ondermeer uit deze twee Alpha Jets.
45. De Poolse F-16 demo was de laatste act van het dagprogramma. Hierna zou de avondshow beginnen.
46. Daar was deze Orlen Aerobatic Group "Żelazny" te zien.
47. Flabbergasted, spectacular, mind gobbling, etc. Andere woorden had ik er niet voor.
48. Het betreft een fotoverkennings-pass waarbij ontploffende patronen de hele hemel verlichtte. Dus ook het vliegtuig. Het was moeilijk timen omdat de flitsen net zo snel waren als flitslicht.
49. Hoe contrastrijk is dan deze zwever die rare capriolen uithaalde.
50. Het was ook wachten op de Herc die, als een ware finale, een flinke flare-burst toonde.
- sgvolkel
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Radom Airshow 2023
Wat een héérlijk setje!
Uitspringer: foto 9 van de Merlin ... indrukwekkend!
Leukste kist: De MiG-15's
Uitspringer: foto 9 van de Merlin ... indrukwekkend!
Leukste kist: De MiG-15's
T-Opa²
-
- SGV Pro
Dank je wel Theo.
Leuk dat je #9 eruit haalt. Dat is ook mijn desktop achtergrond.
Leuk dat je #9 eruit haalt. Dat is ook mijn desktop achtergrond.
-
- SGV Pro
Zo wat een serie Ben! Die Polen hebben wel alles uit de kast getrokken . Da's echt wel de moeite geweest om naar toe te gaan. En het licht is ook nog eens top. Kortom, deze serie is gewoon af.
-
- SGV Pro
Dank je wel Bart!
-
- SGV Advanced
Lekkere serie Ben, top
-
- SGV Pro
Dank je wel Fred.
-
- SGV Pro
Het was een goede keuze van jou daar heen te gaan. Vette kisten, leuke demo's en dito platen.
In deze camoukleuren en met die conformal tanks zie ik hier zomaar een F-5 in. Waarom zien we die de oud-gedienden hier (nog) niet als warbird ? Er zijn er nog een stel vliegwaardige exemplaren in Turkije.....
In deze camoukleuren en met die conformal tanks zie ik hier zomaar een F-5 in. Waarom zien we die de oud-gedienden hier (nog) niet als warbird ? Er zijn er nog een stel vliegwaardige exemplaren in Turkije.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
5,, 4,, 3,, 2,, 1,,: Thunderbirds are go!
- sgvolkel
- Site Admin
- Contacteer:
De hele serie opnieuw bekeken. Nu is foto 23 mijn favoriet!
Wat een briljante weergave van het alu-metaal!
Wat een briljante weergave van het alu-metaal!
T-Opa²
-
- SGV Pro
Tnx mannen.
Zo'n kist luchtwaardig houden kost een aardig paar duiten. Ik denk dat Theo daar alles over kan vertellen.
Tja, het zal wel een geldkwestie zijn. Ik vond het sowieso knap dat er twee Hunters in Nederland vlogen.Thunderbird 1 schreef: ↑17 okt 2023 11:18Waarom zien we die de oud-gedienden hier (nog) niet als warbird ? Er zijn er nog een stel vliegwaardige exemplaren in Turkije.....
Zo'n kist luchtwaardig houden kost een aardig paar duiten. Ik denk dat Theo daar alles over kan vertellen.
-
- SGV Pro
tuurlijk, geld is een ding,. Evengoed vliegen er boven het vaste land van Europa bijvoorbeeld een replica Me-262, een Franse F-86/CL-13, een stel L-39 Albatros, een Zweedse Saab Draken, Lansen en Viggen. En een stel âhwe Mig's/Lims zoals die in jouw fotoverslag hierboven.bvdboomen schreef: ↑17 okt 2023 19:41Tnx mannen.Tja, het zal wel een geldkwestie zijn. Ik vond het sowieso knap dat er twee Hunters in Nederland vlogen.Thunderbird 1 schreef: ↑17 okt 2023 11:18Waarom zien we die de oud-gedienden hier (nog) niet als warbird ? Er zijn er nog een stel vliegwaardige exemplaren in Turkije.....
Vooral wet- en regelgeving (zowel binnen NL als intn.) kunnen (ook ineens) roet in het eten gooien. Zelfs gebrek aan voldoende (type-) kennis bij de landelijke inspectie.kan bepalend zijn.
Echter, De wens is de vader van de gedachte. En : Zonder durf en zonder dromen waren we helemaal nooit ergens toe gekomen.
5,, 4,, 3,, 2,, 1,,: Thunderbirds are go!
-
- SGV Pro
En daar mogen we inderdaad heel blij mee zijn. Ik heb de vliegtuigen in jouw rijtje allemaal voor de lens mogen krijgen.Thunderbird 1 schreef: ↑20 okt 2023 13:33Evengoed vliegen er boven het vaste land van Europa bijvoorbeeld een replica Me-262, een Franse F-86/CL-13, een stel L-39 Albatros, een Zweedse Saab Draken, Lansen en Viggen. En een stel âhwe Mig's/Lims zoals die in jouw fotoverslag hierboven.