Het jaarlijkse grote vliegfeest in Engeland was weer aan de orde en daar wil ik natuurlijk bij zijn.
Men zegt dat de RIAT nog steeds de grootste militaire vliegshow ter wereld is. Of dat klopt weet ik niet maar er stond in ieder geval weer genoeg mooi spul.
Vooraf had ik helemaal geen zin om te gaan. De boosdoeners: het aangekondigde weer en de ellenlange busreis. Die laatst viel uiteindelijk mee want slapen in de bus gaat me steeds beter af.
De airshow zelf was aardig maar niet echt wat je van de grootste mag verwachten. De Spaanse Harrier, de B-52 en de Franse Rafale waren voor mij persoonlijk de highlights.
Er was ook het een en ander geschrapt door pech of het slechte weer: C-27, Deense F-16, Royal Jordanian Falcons.
Waar ik vorig jaar nog op area groen stond, ben ik nu weer op rood gaan staan. Dan ben je toch meer betrokken bij de show dan op groen.
Hieronder een overzicht van de zondag-show. De foto's van de vertrekdag komen nog. Deze maandag zou het bezoek aan Fairford naar een hoger plan tillen.
1. De fotograaf gefotografeerd en vise versa. Deze Gazelle was de foto en video heli.
2. De Saudi Hawks maken zich op voor hun display.
3. Britse Typhoon komt vroeg los. Binnen lensbereik.
4. Twee keer VTOL.
5. Waarbij de Harrier gelukkig zijn hover demonstratie bij ons kwam doen.
6. De Italianen waren rijkelijk vertegenwoordigd op Fairford.
7. Het slechte weer zorgde af en toe wel voor lekkere wolkenluchten.
8. De nieuwe Gripen E. Zoek de verschillen want die zijn er wel degelijk. Mooie bak zo.
9. Fueldump pass met ontsteking wat hier helaas net niet te zien is.
10. Het thema was tankers, dus kwamen er regelmatig leuke formaties voorbij.
11. De Osprey gaf daarna zijn demo in erg donker weer.
12. Een gracieuze demo waar het publiek best wel een beetje "zen" van werd. Misschien wel vanwege de begeleidende muziek.
13. Hield zijn demo in een hele kleine display box maar kwam toch nog een keer onze kant op.
14. Errug vette demo van de Fransen. Zij hebben laten zien dat er binnen de airshow regels best veel top side passes kunnen.
15. Ook weer vanwege het weer, de Lancaster alleen, zonder zijn BBMF maten.
16. Primeurtje, want nu vliegend. Ik had 'm alleen nog maar static.
17. Nog een primeurtje: Nooit eerder heb ik een B-52 zien opstijgen en landen terwijl ik er best veel heb.
18. Dat komt omdat ze op de vertrekdag bijna nooit, of laat, vertrekken.
19. En ja, dit zag ik dus voor de eerste keer.
20. Een Duiste A-400 demo met twee Tornado's is aanstaande.
21. Ook beide Torren gingen de lucht in. De demo zelf bleef helaas, wederom vanwege het weer, beperkt tot één pass.
22. De AV-8 gaat opnieuw de lucht in voor zijn normale demo. Leuk detail: dit is een andere kist dan eerder op de dag.
23. En de Duitsers komen weer terug na hun pass.
24. De altijd speciale Finse Hornet demo. De Fin maakt manoeuvres alsof de kist thrust vectors heeft.
25. De Italiaan kiest het luchtruim vlak na een flinke bui.
26. Dat levert dan weer spectaculaire beelden op.
27. Voor de verandering slechts één F-16 demo in de show. De Deen had panne.
28. De Patrulla Águila met hun unieke moment: allemaal tegelijk landen.
29. De Buff komt weer terug na ook maar 1 pass gegeven te hebben.
30. Daar is ie dan ruim drie uur voor in de lucht aan het rondcirkelen geweest.
RIAT zondag 16 juli 2023
Moderators: Zonan Adolfse, T-O, sgvolkel
-
- SGV Pro
- sgvolkel
- Site Admin
- Contacteer:
Re: RIAT zondag 16 juli 2023
Interessant foto verslag van deze dag. Mooie afwisseling en geinige kisten. Ik ben benieuwd naar het vervolg....
T-Opa²
- Paul Baijens
- SGV Pro
Mooi verslag van Fairford 2023 !!!
Had begrepen dat er nogal wat regen viel tijdens de RIAT. Je hebt geluk gehad: slechts een enkele donkere lucht (voor de afwisseling).
Jammer dat er geen Klu deelnemers waren
Had begrepen dat er nogal wat regen viel tijdens de RIAT. Je hebt geluk gehad: slechts een enkele donkere lucht (voor de afwisseling).
Jammer dat er geen Klu deelnemers waren
groeten, Paul
-
- SGV Pro
Dank je wel Paul en Theo.
Ow, regen is er genoeg gevallen op zondag. In de meeste gevallen zat de camera dan in de tas en ik onder een poncho.Paul Baijens schreef: ↑21 jul 2023 16:14Had begrepen dat er nogal wat regen viel tijdens de RIAT. Je hebt geluk gehad: slechts een enkele donkere lucht (voor de afwisseling).
Die stonden er wel genoeg op de static: 2x F-35, 2x F-16, 2x CH-47, 1x NH-90. 1 van de Chinooks heeft zelfs als decorstuk gediend bij een groot feest.
- Paul Baijens
- SGV Pro
Sorry voor die laatste opmerking van me....bvdboomen schreef: ↑22 jul 2023 10:03Dank je wel Paul en Theo.Ow, regen is er genoeg gevallen op zondag. In de meeste gevallen zat de camera dan in de tas en ik onder een poncho.Paul Baijens schreef: ↑21 jul 2023 16:14Had begrepen dat er nogal wat regen viel tijdens de RIAT. Je hebt geluk gehad: slechts een enkele donkere lucht (voor de afwisseling).Die stonden er wel genoeg op de static: 2x F-35, 2x F-16, 2x CH-47, 1x NH-90. 1 van de Chinooks heeft zelfs als decorstuk gediend bij een groot feest.
Was aanmoedigend bedoeld. In de hoop dat je van die Klu deelnemers ook foto's had gemaakt.
En die ook nog eens wilde posten....
groeten, Paul
-
- SGV Pro
Een fijne serie Ben en genoeg hoogtepunten dit jaar. Ik heb het idee dat de RIAT weer een beetje 'als vanouds' begint te worden, maar wellicht vergis ik me daar in. Ben er dan ook al ruim 20 jaar niet meer geweest. Het ziet er in ieder geval heel interessant uit..
-
- SGV Pro
Ik had het niet als lastend ervaren Paul. Je hoeft je niet te verontschuldigen.Paul Baijens schreef: ↑22 jul 2023 18:12Sorry voor die laatste opmerking van me....
Was aanmoedigend bedoeld. In de hoop dat je van die Klu deelnemers ook foto's had gemaakt.
Dank je wel Bart.
Qua afwisseling denk ik wel maar qua aantallen niet denk ik. Als ik zo de verhalen hoor, dan hebben er in het verleden veel vliegtuigen van één bepaald type gestaan. Waar ze nu met twee exemplaren per kist komen, was dat vroeger vier of acht als ik het goed begrepen heb. Ik ben zelf nooit in de "gouden" jaren naar de RIAT geweest.bvdbogaert schreef: ↑23 jul 2023 09:48Ik heb het idee dat de RIAT weer een beetje 'als vanouds' begint te worden, maar wellicht vergis ik me daar in.