Het moment waar een spottershart sneller van gaat kloppen: de static en displays gaan uit vliegen.
Wederom nieuws vanuit de bus: Er zou tot 12:00 uur vanaf 09 gevlogen worden. Vaste kijkers weten dat ik altijd in de take-off ga staan op Park en View West. Dat was ook dit jaar het plan maar dit nieuws bracht me aan het twijfelen. Mijn analyse was, dat iedereen nu naar P&V West zou gaan omdat de meesten de kisten vrij op de grond willen pakken. Dus koos ik voor East. De hoop was, dat er toch nog wel genoeg kisten via ons zouden taxiën en dat gebeurde ook. Bijna alle helicopters kwamen bij ons langs en dat is toch altijd wel mijn doel.
Omdat de baan halverwege de dag inderdaad gedraaid werd, had ik dit jaar fotografisch een combi van P&V East én West.
Een goede keuze dus, temeer ook omdat ik later in bus hoorde dat veel toestellen halverwege de baan take-off gingen. En... het leek inderdaad minder druk op East want ik kon gewoon op en neer pendelen tussen mijn vaste plek en de runway.
Deze serie is het grootst maar het was dan ook een hele gave, maar snikhete, dag.
1. Nog voordat de eersten vertrokken was er bedrijvigheid bij de Italianen.
2. Deze was op de static haast niet te doen.
3. Leuke Hunter die sinds 2018 weer terug is in Europa na een leven in Chili.
4. 's Morgens staat de zon nog goed om dit soort strakke platen te maken.
5. Helaas gingen de twee Belgische specials wat lafjes weg. De static varianten zouden dat beter doen.
6. Volgens mij de enige die met smoke weg ging? Gelukkig loste het spul snel op.
7. De Queen of the sky ging erg gracieus weg.
8. Nog niet zo heel veel heat haze op de baan en in de middag zou die zelfs helemaal verdwijnen.
9. Vertrok wat mij betreft dit jaar eindelijk een keer fotogeniek.
10. De verwachting was, dat ze niet laag bleven maar velen hielden de kist toch wel op lekkere hoogte.
11. Draait lekker naar zijn heading voor de thuisvlucht.
12. Ik moet er aan wennen omdat de cockpit-raampjes koddig groot zijn maar het is wel een gave bak.
13. De eerste bank en er zouden er nog wat volgen.
14. De Spanjaarden gingen ook lekker weg.
15. De Hongaar zou wel koning bank worden.
16. Toffe bak, deze Omani. Er waren sowieso interessante landen aanwezig.
17. Van de warbirds vond ik deze toch wel een van de leukste.
18. Puma creëert zijn eigen kleine scherpe diepte voor de foto.
19. Week eerst helemaal uit naar links om vervolgens boven de baan te kunnen banken.
20. Op zondag niet goed voor de lens gehad.
21. En deze ook niet. De demo was vooral showcenter.
22. De Engelsen hebben er leuke bakkies van gemaakt.
23. De Roemeen maakte nog een wing wave.
24. En weer een exotische Herc erbij; uit Bahrein.
25. Een van de twee AV bakken deed een lekkere stijle bank.
We zijn op de helft. Ik hoop dat het nog vol te houden is.
En door:
26. De C-2 had ook iets van een wing wave.
27. Deze Belg zou ook mooi gaan vertrekken.
28. Mijn eerste RAF Poseidon is ook binnen.
29. Leuk dat de Portugezen er nog mee vliegen. Maakten een mooie bocht.
30. Full AB en op zijn kant.
31. Ik heb een stuk of 3/4 Gazelles voor de lens gehad.
32. Was binnen gekomen en vertrekt nu weer.
33. Ook deze Bombardier kwam binnen. Dit was het zicht op de runway vanaf mijn vaste plekje.
34. Leuke Hawk T-2 van RAF/Qatar.
35. Ook de H145 was er. Vind ik een mooie bak.
36. RAF T-1's gaan we alleen nog in het rood zien maar deze hebben ze natuurlijk nog wel.
37. De Lynx bleef hoveren, dus de sluiter kan langer open: 1/50ste.
38. De LN F-35 beter in beeld dan op de static. Jammer van de sloopwerkzaamheden op de achtergrond.
39. Bij de F-15 idem dito maar de kleurtinten zijn wel rustig zodat de bak er goed vanaf steekt.
40. Nu vind ik het licht fotografisch mooier worden.
41. De fabriekskist voor Kuwait. Zal wel bijna op uitleveren staan.
42. Over de hoofden van het publiek is het ook goed fotograferen. Vooral ook omdat er zo'n 5 meter achter mij niemand zat.
43. Bleef lekker laag, mede ook omdat ie halverwege de baan vertrok.
44. Full disk Herc van de Canadezen.
45. De Hongaar in de landing gemist omdat ik niet op zat te letten.
46. De Koreanen gaan terug naar Boscombe Down waar ze weer uit elkaar gehaald zullen worden voor transport.
47. De nieuwe KC... Een beetje steriel nog. Zal wel even duren voordat er een beetje kleur in komt denk ik.
48. Na een ground abort kon deze Oostenrijker toch nog weg.
49. En ik sluit af met twee foto's van de C-390 omdat Nederland ze gaat krijgen.
50. Zoals eerder geschreven, een toff bak. De tijd zal leren of het een waardige vervanger van de beproefde Hercules zal zijn. Had wel een ground abort.
RIAT 2022 Deel 3 - het vertrek
Moderators: Zonan Adolfse, T-O, sgvolkel
-
- SGV Pro
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: 29 jul 2012 09:05
- roberto
- SGV Pro
- Berichten: 2134
- Lid geworden op: 03 okt 2010 19:51
- Locatie: Leeuwarden
Re: RIAT 2022 Deel 3 - het vertrek
Hele mooie serie
- sgvolkel
- Site Admin
- Berichten: 3282
- Lid geworden op: 21 jul 2005 21:59
- Contacteer:
-
- SGV Pro
- Berichten: 1271
- Lid geworden op: 13 apr 2015 20:33
Re: RIAT 2022 Deel 3 - het vertrek
Een mooie serie Ben met een erg prettige/ consistente bewerking. Veel toffe deelnemers deze ronde en je hebt ze vanuit de goede hoeken te pakken. Ben wel benieuwd naar het 'gedoe' rondom reizen naar Engeland na de Brexit; waar moet je rekening mee houden?
Groet,
Bart
Groet,
Bart
-
- SGV Advanced
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 29 dec 2014 15:16
Re: RIAT 2022 Deel 3 - het vertrek
Mooi Ben, ook erg mooi weer en toch wel hele leuke deelnemers. Gave serie.
-
- SGV Pro
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: 29 jul 2012 09:05
Re: RIAT 2022 Deel 3 - het vertrek
Dank mannen!
De variatijd was inderdaad hoog.
Bart, ik ben erg blij dat je ziet dat de bewerking consistent is. Ik heb namelijk met twee camera's gewerkt: een Canon 5D mk4 en een Canon 90D. Dat was even puzzelen want de kleuren en contrast van de twee lenzen (100-400mkII en 24-70) liepen behoorlijk uiteen.
Wij zaten net voor de drukte met de oversteek en hebben dus geen last gehad van die monsterfiles.
De variatijd was inderdaad hoog.
Bart, ik ben erg blij dat je ziet dat de bewerking consistent is. Ik heb namelijk met twee camera's gewerkt: een Canon 5D mk4 en een Canon 90D. Dat was even puzzelen want de kleuren en contrast van de twee lenzen (100-400mkII en 24-70) liepen behoorlijk uiteen.
Wij zaten net voor de drukte met de oversteek en hebben dus geen last gehad van die monsterfiles.
- sgvolkel
- Site Admin
- Berichten: 3282
- Lid geworden op: 21 jul 2005 21:59
- Contacteer:
-
- SGV Pro
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: 29 jul 2012 09:05
Re: RIAT 2022 Deel 3 - het vertrek
Tnx Theo.